Årsmöteshandlingar

Hej medlem!

Torsdagen den 14 mars hade vi Sveriges Lärare Gällivare sitt årsmöte. Under mötet gjortes val till bland annat styrelsen och vi pratade om olika skolfrågor. De som deltog på mötet bjöds på smörgåstårta och kaffe.

Vi var flera som var osäkra på vad rollen som valkretsombud innebär så därför har vi i styrelsen tagit reda på vad det är. Varje lokalförening väljer X antal valkretsombud, beroende på antal yrkesverksamma medlemmar i föreningen. Gällivares lokalförening har 167 yrkesverksamma medlemmar och får därför välja 9 ombud. Valkretsombuden ska delta i valkretsmöten och rösta på nominerade personer som kandiderar på förtroendeuppdrag från valkretsen. I Sverige har vi 15 valkretsar. Valkretsmöten äger rum vart fjärde år- året innan en kongress men förbundsstyrelsen kan kalla till extra valkretsmöte vid vbehov av fyllnadsval.

Nu under våren (undantag ni som haft i slutet av förra året) behöver varje arbtsplats ha ett medlemsmöte där ni bland annat väljer arbetsplats- och skyddsombud. Det är flera enheter som fortfarande inte har haft möten ännu.

Nu har vi äntligen ett nytt avtal HÖK24. Vi har inte hunnit sätta oss in i det desto mer men arbetsgivaren kan sätta igång med lönerevisionen nu iallafall. Detta innebär att vi förhoppningsvis hinner få den nya lönen innan sommaren.

Vi från styrelsen vill tacka alla för det jobb ni gör ute på enheterna!

//Styrelsen