Din lön som lärare och forskare på universitet och högskola

Medellönen för adjunkter är 43 400 kronor i månaden, för lektorer 50 200 kronor i månaden och för professorer 67 300 kronor per månad (2023).

Högskola - porträtt

Att vara lärare, adjunkt, lektor eller professor på universitet och högskola är att ansvara för det sista och avgörande steget i studenternas utbildning innan klivet ut i yrkeslivet. Det ska synas i lönekuvertet. Det ska också erfarenhet göra – i det senaste löneavtalet står tydligt att erfarenhet ska vara en faktor som påverkar lönesättningen.

Medlemsförmån

Få koll på löneläget

Medlem? Du har full tillgång till vår uppskattade lönestatistik i Min lön. Inte medlem? Prova på Min lön gratis i 10 dagar.

Vad tjänar adjunkter, lektorer och professorer?

Adjunkter: Medellönen är 43 400 kronor i månaden (2023) och de flesta tjänar mellan 39 600 och 47 600 kronor i månaden.

Lektorer: Medellönen är 50 200 kronor i månaden (2023) och de flesta tjänar mellan 44 900 och 55 600 kronor i månaden.

Professorer: Medellönen är 67 300 kronor i månaden (2023) och de flesta tjänar mellan 52 000 och 77 000 kronor i månaden.

Att lönen varierar har bland annat att göra med vilket lärosäte du arbetar på, vilken erfarenhet du har, vilken lön du kommit in på, vilket forskningsfält eller ämnesområde och vilket ansvar du har.

Vill du veta mer om hur du ligger till jämfört med andra? Då kan du använda vårt verktyg Min lön som alla medlemmar har tillgång till. Där finns lönestatistik för olika lärargrupper och för universitet och högskola är den dessutom på arbetsplatsnivå.

Hur stor löneökning ska jag som universitetslärare få 2023 och 2024?

Märket i avtalet innebär en kollektiv löneökning på minst 4,1 procent 2023 och 3,3 procent 2024. Det innebär inte några individgarantier, utan lönen ska sättas individuellt utifrån de lönekriterier som gäller på din arbetsplats.

Har jag rätt till lönesamtal?

Ja, du ska ha lönesamtal en gång om året som din chef bjuder in dig till. Där ska ni ha en dialog om din lön, där båda kommer till tals.

Vad kan jag göra om jag inte är nöjd med min nya lön?

Alla ha rätt till en löneutveckling och det är dina individuella prestationer som ska styra vad du får, inte vad du tjänar i förhållande till andra. Lönen ska motivera dig att stanna kvar i yrket och göra ett bra jobb.

Om du upplever att lönesamtalet inte avspeglar den löneförhöjning du faktiskt får, så ska du kontakta Sveriges Lärare. Då kan det bli aktuellt att vi förhandlar din lön. Enligt skrivningar i avtalet kan vi kräva åtgärder och ta en dialog med din chef om din lön.

Din lön

Grundskola - porträtt

Så mycket tjänar doktorander

Som doktorand är du betydelsefull för utvecklingen av nya kunskaper och lösningar. Det är egentligen konstigt att inte doktorander tjänar mer. Lönen följer hur lönestegen ser ut på ditt lärosäte.

Medlemsförmån

Grundskola - övrigt

Personlig lönecoachning

Vill du ha stöd inför ditt lönesamtal? Ska du byta jobb och funderar på vad du bör tänka på? Som medlem kan du ta en personlig lönecoachning.

Råd och stöd

Högskola - övrigt

Allt för dig som är lärare på universitet

Du ska ha en bra arbetssituation och tid för din forskning. Vi finns här för dig när du behöver det, och här har vi samlat inspiration, råd och stöd särskilt för dig.