Grundläggande ombudsutbildning för nya arbetsplats- och skyddsombud

När du fått förtroendet av medlemmarna på din arbetsplats och de valt dig till arbetsplats- och/eller skyddsombud ska du gå Sveriges Lärares grundläggande ombudsutbildning.

Utbildningen består av flera olika delar. Mer om de olika delarna i utbildningen och tillfällena hittar du i länken nedan.

Del 4 och del 6 i utbildningen anordnas av lokalföreningen. Nu finns det nya tillfällen för dig som är nytt ombud. Du som är nytt ombud skall först gå del 4 (två dagar) vt-24 och anmäler du inte dig själv så blir du anmäld automatiskt. Därefter gör du del 5 själv innan du anmäler dig till del 6.

Du som gick del 4 ht-23 skall gå del 6A den 23 april (gäller arbetsplatsombud). Del 6B (gäller skyddsombud) anordnas ht-24. Är du vald till båda uppdragen skall du gå båda dagarna.

För alla gäller att du genomfört del 1-3 innan du anmäler er till del 4. Datum för dessa tillfällen hittar du i  länken nedan.

Del 4 anordnas den 18-19 mars. Denna går alla nya ombud oavsett uppdrag. Dag 1 är vi i Dunkerska salen, Bildningsförvaltningen och dag 2 är vi på Palm Tree Hotel i Trelleborg. Du måste gå båda dagarna. Du anmäler dig här (scrolla ner till 18 mars i Trelleborg):

Del 6A, för AO, anordnas den 23 april. Vi är i Dunkerska salen i Trelleborg. Du anmäler dig här:

Du måste ansöka om facklig ledighet med lön enligt lagen om FFM i Heroma senast 14 dagar innan kursen. Bifoga program och inbjudan. Meddela även din närmsta chef, bifoga även där program och inbjudan. Även till del 1-3 ansöker ni hos arbetsgivaren och facklig ledighet MED lön hos arbetsgivaren, bifoga kallelse och ev program.

Program och inbjudan hittar du i portalen där du anmäler dig. Mejla el skriv ut dem till arbetsgivaren.

Ta med egen dator eller platta till utbildningen.

Glöm ej anmäla specialkost eller allergi i anmälan!

Får ni problem med anmälan så kontakta maria.solis@fvsverigeslarare.se

Välkommen!