Löneöversyn 2024

Som ni säkert känner till har vi en avtalsrörelse framför oss under våren. Det betyder att vi ännu inte kan säga något om utfallet i nästa års löneöversyn. Det vi vet i dagsläget är att Sveriges Lärare i Kungsbacka har valt att fortsätta använda dialogmodellen. Det innebär att chefen lämnar förslag på din nya lön i dialog, i ett s.k. återkopplingssamtal. Chef ska vid detta samtal kunna motivera sitt förslag på ny lön.

Sveriges Lärare yrkar på:

• att arbetsgivaren uppvärderar lärares och studie- och yrkesvägledares löner
  • att arbetsgivaren tydliggör hur man planerar att säkerställa löneutveckling för äldre och erfarna arbetstagare i enlighet med skrivningarna i HÖK 21,
  • att arbetsgivaren säkerställer att alla chefer lämnar förslag på ny lön i dialog, i ett återkopplingssamtal i enlighet med skrivelsen i Bilaga 5, HÖK 21
  • att arbetsgivaren pratar procentuell löneökning för att som en metod uppnå beslutad lönestruktur med önskvärd lönespridning
  • att arbetsgivaren säkerställer att löneutrymmet används även uppåt