Avtalsrörelsen 2024

Det pågår just nu intensiva förhandlingar mellan Sveriges Lärare och vår motpart SKR. Den 31 mars 2024 löper det nuvarande kollektivavtalet, HÖK 21, ut. I en avtalsrörelse ska alla delar i kollektivavtalet omförhandlas vilket omfattar fler aspekter än bara lön.

Vi driver bland annat:

• Att lärares och studie- och yrkesvägledares löner prioriteras och uppvärderas. För det krävs en löneutveckling minst i nivå med den övriga arbetsmarknaden!
  • Att det ska finnas balans mellan uppdragets olika delar - en reglering behövs av förhållandet mellan undervisning och för- och efterarbete, liksom planeringstid.
  • Att tid och förutsättningar säkras för kontinuerlig fortbildning och kompetensutveckling.

När det gäller löneöversyn 2024 innebär avtalsförhandlingar att inga besked om ny lön kommer kunna lämnas förrän avtalet är klart. Ni kan alltså ha ert bedömningssamtal med chef, men återkopplingssamtal med förslag till ny lön kommer dröja. Tidsplanen med ny lön i april kommer med största sannolikhet att förskjutas, vi får återkomma med ny info.

För mer tips, råd och lönestatistik – Checklista lönesamtal.