Sveriges Lärare avyttrar aktier i Arc Minerals

Sveriges Lärare säljer av hela sitt aktieinnehav i Arc Minerals. Detta efter att det framkommit uppgifter om att bolagets verksamhet skulle kunna strida mot Sveriges Lärares kapitalplaceringspolicy.

Som en del i förvaltningen av Sveriges Lärares totala värdepapperskapital äger förbundet aktier i bolaget Arc Minerals. Investeringen har bedömts ligga i linje med Sveriges Lärares kapitalplaceringspolicy som anger att tillgångar ska placeras hållbart, etiskt och ansvarsfullt.

Uppgifter har nu framkommit som tyder på att det finns tveksamheter kring bolagets verksamhet och skattetekniska hemvist.

­– Sveriges Lärares aktieinnehav ska spegla förbundets värderingar som bygger på mänskliga rättigheter och demokrati. Bara misstanken om motsatsen får oss som fackförbund att agera, säger Sveriges Lärares ekonomichef Jonas Larsson.

Sveriges Lärare har med anledning av detta påbörjat processen att sälja av hela sitt aktieinnehav i Arc Minerals.

– Vi tar detta på största allvar och ser även över våra riktlinjer och vårt totala innehav för att säkerställa att det inte finns några tveksamheter kring våra placeringar, säger Jonas Larsson.

Frågor och svar

Sveriges Lärare har som de flesta andra fackföreningar en konfliktfond, även kallad strejkkassa. Den består hos Sveriges Lärare av tillgångsslagen fastigheter och värdepapper. Inom tillgångsslaget värdepapper är aktier ett tillgångsslag tillsammans med aktiefonder, räntebärande värdepapper och andra placeringar. Cirka 17 procent av värdepappersinnehavet är placerat i aktier. Av dessa består 88 procent av aktier på Stockholmsbörsens stora listor.

Investeringen i Arc Minerals gjordes för ett antal år sedan av ett av de gamla förbunden. Detta med goda intentioner sett till det globala behovet av grön omställning. I backspegeln var beslutet helt felaktigt och borde ha föregåtts av en mer fullödig analys. Sveriges Lärare borde dessutom fortlöpande ha granskat bolaget, något som inte fungerat. Vi ser nu över våra rutiner och riktlinjer samt r igenom samtliga innehav. Förbundet har även påbörjat processen att sälja alla aktier i Arc Minerals.

Jo, det borde vi ha gjort. Sveriges Lärare ska inte ha bolag som är registrerade i skatteparadis. Vi har brustit i vår kontroll av det här bolaget, både när investeringen gjordes och i den löpande uppföljningen. Detta finns det inga ursäkter för.

Förbundets kapital hanteras av ekonomichef. Kopplat till den löpande förvaltningen finns också ett placeringsråd som exempelvis fattar beslut om externa kapitalförvaltare och följer upp förvaltningen. Det finns en placeringspolicy som förbundsstyrelsen har beslutat om och som utgör ramverket för hur kapitalet ska placeras. Policyn anger till exempel hur stor andel av kapitalet som ska finnas i aktier, räntor eller andra placeringar, men också vilka etiska riktlinjer som gäller. Sveriges Lärares tillgångar ska enligt policyn placeras hållbart, etiskt och ansvarsfullt och i enlighet med ett antal internationella riktlinjer avseende relevanta miljömässiga, sociala och etiska aspekter.

Sett till det som framkommit gällande Arc Minerals är det uppenbart att våra rutiner måste ses över och förbättras, ett arbete som nu pågår. Vi har brustit i vår kontroll vilket det inte finns några ursäkter för, men vi gör allt som står i vår makt för att ingenting liknande ska kunna inträffa i framtiden.

Sveriges Lärares förbundsstyrelse har fattat beslut om att omedelbart påbörja en kritisk granskning av innehaven i syfte att under kontrollerade former avveckla allt som står i strid med våra värderingar. Detta för att minimera risken för att hamna i situationer som strider mot förbundets värderingar. Placeringspolicyn ses samtidigt över i sin helhet, liksom rutinerna för insyn och uppföljning. Det är av yttersta vikt för förbundet att upprätthålla en god etik när det gäller investeringar.

Information om samtliga innehav kommer att presenteras i Sveriges Lärares årsredovisning som publiceras i april. Som medlem kan du redan nu ta del av Sveriges Lärares placeringsregler (logga in med BankID).

Vi ser över detta just nu.

Frågor & svar