Lärarförbundet

Sex steg för att du ska hinna vara lärare

Låt lärare vara lärare, brukar vi säga. Här följer några kortfattade tips för att få arbetet att rymmas inom arbetstiden, få tid för rast och paus, undvika övertid och få ägna dig åt det viktigaste arbetet.

Budgetera tid

Förväntningarna på dig som lärare är höga. Arbetstiden är begränsad. Det måste finnas balans mellan krav och resurser, enligt föreskriften om organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA). En grundplanering är första steget att leva upp till det.

Att arbetstiden används för det viktigaste arbetet är en gemensam angelägenhet för alla – lärare, skolledare och huvudmän! Tipsen är kortfattade, vissa kan ge resultat fort men andra kräver långsiktigt och tålmodigt arbete.

1. Budgetera tid och arbetsuppgifter

Allt arbete ska rymmas inom arbetstidens ram. Fundera över dina arbetsuppgifter. Hur lång tid tar de? Vad är viktigast? Behöver du göra allt?

Prata med kollegorna. Prata med din chef. Beskriv konsekvenser av olika ”budgetförslag”. Uppdrag och förutsättningar ska vara i balans. Ibland kan ni behöva komma överens om en realistisk ambitionsnivå för olika arbetsuppgifter.

Läs mer om medarbetarsamtal

Läs mer om tjänstefördelning

planera

2. Se över din ­arbetsdag

Arbetsdagen ska funka praktiskt. Du ska kunna vara på plats, förberedd, i tid, utan stress. All reglerad arbetstid ska läggas ut i ett arbetstidsschema med tid för rast och paus.

Använd verktyget Min arbetstid

Läs mer om hur du som ferieanställd får koll på det

Läs mer om du som semesteranställd får koll på det

Håll koll på tid

3. Ha koll på arbetstidsschemat

Följ det arbetstidsschema du har rätt till. Ta ut dina raster och ta pauser. Hantera övertid enligt avtal.

Följ arbetstidsschemat

Har du förtroendearbetstid - ha koll på den

Har du pedagogisk utvecklingstid - värna den

Håll koll på hur du mår

4. Ha koll på hur du mår

Ha koll på hur du mår. Sömnproblem och svårigheter att koppla bort jobbet är en varningssignal på att allt inte står rätt till.

Det här kan du göra för att motverka risker i arbetsmiljön

Gör det tillsammans

5. Gör det ­tillsammans

Är ni flera som delar samma upplevelser? Arbeta då tillsammans! Lägg gärna egna förslag på lösningar. Ställ krav på er chef. Även om ansvar och roller skiljer sig åt har ni många intressen gemensamma.

Våga ha varandra och prata med dina kollegor

Säg ifrån

6. Om planeringen spricker – säg till!

Du har ett ansvar ett säga ifrån om planeringen spricker eller om någons hälsa påverkas negativt av arbetet. Tala med både din chef och med ditt ombud. Arbetsgivaren ansvarar för att rutiner finns och åtgärder vidtas.

Det finns stöd

Ta stöd av ditt ombud och din avdelning. Ha kunskap om lagar och avtal. Använd gärna de verktyg som finns.

null


TV: Lärares arbetstidsschema - så ska det fungera!

Se filmen där regionombudsman Sally Gordon på Lärarförbundet reder ut begreppen kring lagar och avtal om arbetstid för lärare samt varför frågan är så viktig att börja diskutera och hur man kan göra det.

Kommentera artikeln!

Med ett konto på lararforbundet.se kan du kommentera, spara och söka bland mer än 30 000 artikler. För alla lärare är lika viktiga - även de som inte är medlemmar i vårt fackförbund (ännu).

Bli medlem

eller logga in här