Manlig l rare
Senast uppdaterad

2018-10-30

Bli medlem i Lärarförbundet!

Välkommen till Lärarförbundet, Nordens största lärarförbund med 234 000 medlemmar! Vi vill skapa de bästa förutsättningarna för dig så att du kan göra ett bra jobb. Tillsammans tar vi kampen för högre löner och bättre arbetsvillkor. Som medlem får du också stöd och rådgivning, kurser och inspiration.

Bli medlem nu – spara 900 kr *

Det är extra förmånligt att bli medlem hos oss. Vi bjuder på tre månader utan avgift*. Ditt medlemskap gör skillnad för dig och för alla Sveriges lärare. Tillsammans tar vi kampen för högre löner och bättre arbetsvillkor!

*) Beräknat på en genomsnittlig medlemsavgift på 300kr/månaden

Försäkringar, kollektivavtal och juridiskt stöd

Trygghet kan vara många olika saker. Fallskärm om något händer. Kollektivavtalet som ger schyssta spelregler. Att alltid ha någon att fråga. Förmånliga försäkringar som ger trygghet. Men också redskapen för att bli en ännu bättre lärare.

Kurser och kompetensutveckling

Vi vill skapa de bästa förutsättningarna för dig så att du kan göra ett bra jobb. Hos oss får du kollegialt stöd och yrkesutveckling. Vi ger dig mötesplatser, kurser och inspiration. Välj det som passar dig ur vårt stora utbud.

Verktyg som ger dig stöd i arbetet

Du ska trivas och må bra på jobbet. Vi tar arbetsmiljön på allvar. Som medlem får du tillgång till våra smarta verktyg för att få koll på din löneutveckling och din arbetstid. Har du frågor om vad som gäller ger vi klara besked. Våra ombud och avdelningar är ditt stöd i vardagen och du kan alltid höra av dig till vår medlemsservice. Vi lyssnar och ger råd och stöd.

Förmåner som betalar sig

Vad sägs om ett medlemskap som ger tillbaka minst lika mycket som det kostar? Vår inkomstförsäkring är en viktig trygghetsfaktor om något händer på arbetsmarknaden. För att inte tala om riktigt förmånliga försäkringar. Flera banker erbjuder dig förmånliga lån till villkor du får svårt att matcha på egen hand.

Kostnadsfritt för dig som är student

För dig som är lärarstudent är medlemskapet kostnadsfritt under hela studietiden. Du får ta del av hela Lärarförbundet, till exempel rabatter, inspiration, möjlighet att påverka lärarutbildningen och yrket. När du sedan börjar arbeta betalar du endast 100 kr för ditt första år som yrkesverksam medlem och får en rabatterad avgift för år två.

Vem kan bli medlem

Du som är lärare, studie- och yrkesvägledare eller skolledare samt du som är lärarstudent eller doktorand är välkommen att bli medlem i Lärarförbundet.

Med lärare menar vi lärare i alla skolformer från förskolan till högskolan. Även om vi har olika uppgifter och arbetsgivare tillhör vi samma profession och skapar förutsättningar för varandra. Därför är det självklart att alla lärare och skolledare ska vara medlemmar i samma fackförbund och professionsförbund.

Egen företagare

Också du som är egen företagare är välkommen som medlem. Men förbundet företräder dig inte i din roll som arbetsgivare.

Lärare på folkhögskola

Lärare i folkhögskola kan tillhör Lärarförbundet och är dubbelansluten till SFHL.

Kyrkomusiker

Aktiva kyrkomusiker och kyrkomusikerstuderande kan vara medlemmar i Lärarförbundet, men ska då vara dubbelanslutna till Kyrkomusikernas riksförbund, KMR. Pensionerade kyrkomusiker kan inte vara dubbelanslutna, istället kan individuellt medlemskap i de bägge förbundet kan bli aktuellt.

Skolledare

Inom Lärarförbundet finns en förening för dig som är skolledare. Lärarförbundet skolledare har drygt 6000 medlemmar och driver skolledares frågor centralt och lokalt.

Pensionär? Arbetslös?

Om du går i pension eller är utan arbete kan du fortsätta att vara medlem. Kom ihåg att ändra dina uppgifter i medlemsregistret!

Lärarstudent som ska börja jobba?

Är du lärarstudent och medlem i Lärarförbundet behöver du inte göra något för att fortsätta vara medlem när du börjar jobba. Kolla över dina uppgifter på Min sida här på webbplatsen och uppdatera med din nya arbetsplats och lön.