1879 10 herobild corona 1340x542 v2
Senast uppdaterad

2020-08-03

Allt du behöver veta om corona i skolan

På den här sidan samlar vi information om corona (covid-19) för dig som arbetar i skolan. Vad gäller för dig som lärare, skolledare och lärarstudent? Prenumerera på vårt nyhetsbrev och följ vår bevakning.

Senaste nytt: Det här gäller för riskgruppsersättningen

2020-07-16 Regeringen ökar möjligheterna för gymnasier att undervisa på distans, om problem med trängsel på bussar och tåg kräver det. Syftet är att minska smittrisken. Maria Rönn, vice ordförande i Lärarförbundet, ser på beskedet med blandade känslor:

– Å ena sidan är det så att så länge smittrisken och krisen består så kommer vi att befinna oss under extraordinära omständigheter, även i skolan. Men det är oerhört viktigt att huvudmännen bara använder den här möjligheten när det är nödvändigt så att inte distansundervisning blir den nya normen. Lärarna har tvingats att både dubbel- och trippelarbeta. Det är en farhåga som jag ser med detta, säger Maria Rönn. Läs hela texten på svd.se

Coronakrisen har ökat pressen på lärarna

2020-07-08 Coronapandemin har gett stora konsekvenser för lärarna på inom vuxenutbildningen. 94 procent av lärarna i vuxenutbildning svarar att hälften eller mer av deras undervisning är digital. 9 av 10 lärare svarar att det sedan coronapandemin började har blivit svårare att lära eleverna det de ska.

Lärarna svarar att en av de viktigaste orsakerna till detta är att det är svårt att genomföra fjärr- och distansundervisning. Särskilt svårt är det inom SFI. Läs hela Lärarförbundets rapport om Lärare i vuxenutbildning under coronakrisen som baseras på en undersökning som Lärarförbundet genomförde i maj 2020, med hjälp av Kantar Sifo.

2020-06-26 Under coronapandemin har Sverige valt att hålla förskolan och skolan öppen, men rekommenderat distansundervisning för gymnasiet, vuxenutbildning, yrkeshögskolor, högskolor och universitet. Det har lett till stora förändringar för förskolorna, fritidshemmen och skolorna, vilket framgår tydligt i Lärarförbundets rapport Ett ohållbart uppdrag.

Rapporten visar att läget inom skolan, fritidshem och förskolan är akut. Arbetsbelastningen och dubbelarbetet har ökat, och det finns flera utmaningar med distansundervisningen.

Checklistor och stödmaterial

– din trygghet!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev om corona

I vårt särskilda nyhetsbrev får du löpande information med nyheter om corona och skolan. Fyll i formuläret här under. Du kan också läsa de tre senaste nyhetsbreven under formuläret, men om du prenumererar får du den direkt i mobilen!

Är du medlem i Lärarförbundet?
Ja Nej

Jag godkänner att mina uppgifter hanteras enligt GDPR för marknadsföringssyften.
Istock 877114832

Prenumerera på Lärarförbundets nyhetsbrev om corona och skolan så missar du inga nyheter.

Gå med idag
– 3 månader kostnadsfritt!