Nyhet 2018-04-05 Centralt ”Ungdomar som aldrig läst en bok vill fortsätta” Det är ett av resultaten från Läsrörelsens projekt ”Berättelser som förändrar”. Projektet, gigantiska bokcirklar i 200 högstadie- och...
Blogginlägg 2018-03-21 Att läsa viktigare än någonsin! Många pedagogiska digitala möjligheter erbjuder också genvägar och texten som behöver läsas sätter knappast uthålligheten på prov. Låt...
Blogginlägg 2016-11-18 "Ge mitt barn läshunger, det ber jag er om med brinnande hjärta!" Lyft fram barn och ungdomar som läsförebilder! De gör som vi gör och inte som vi säger därför behöver vi läsa och samtala så det syns.
Blogginlägg 2016-09-17 Torftiga klassrum utan digitalisering Jacob Möllstam, grundskollärare vid Jonsereds skola, funderar över en bit plast och dess betydelse för lärandet.
Blogginlägg 2016-05-24 Den goda viljan... om appen läs upp Karin Berg, lärare på Schillerska gymnasiet reflekterar kring den moderna tidens behov av läsning och hur vår goda vilja att öka våra...
Blogginlägg 2016-04-07 "Läsning så in i Norden" - Teori möter praktik i syfte att forma moderna läsfrämjande lärmiljöer i skolan En god läsförmåga är en nyckelkompetens i ett föränderligt och globaliserat kunskapssamhälle, vilket var ett av budskapen i...
Blogginlägg 2015-11-18 Kritisk läsförmåga är viktigt både ur ett individ- och samhällsperspektiv Vi lever i en delningskultur och många som delar information är inte kritiska läsare. Det visar sig genom missvisande och falsk...
Blogginlägg 2015-10-21 Aktionslärande - utveckla undervisningen tillsammans med dina kollegor Maria Glawe använder aktionslärandemodellen för att utveckla undervisningen tillsammans med kollegor på gymnasiet. Syftet är att stärka...
Blogginlägg 2015-09-23 Få fart på läsutvecklingen med hjälp av läscoaching och Google Classroom Genom läscoacher har Maria Glawe utvecklat läsandet bland sina gymnasieelever. Och genom digitala verktyg har de alltid tillgång till sin...