Det är många som ringer till oss just nu och väntetiden kan ibland vara lång. Har du frågor om din faktura kan du läsa mer här. →
Fråga: Senast uppdaterad: 2020-02-05

Vem kan bli medlem i Lärarförbundet?

Svar:

Du som är lärare, skolledare, studie- och yrkesvägledare eller lärarstuderande får vara medlem i Lärarförbundet.

För att bli medlem ska man tillhöra professionen. För att tillhöra professionen ska man vara antingen lärarstuderande, lärare, skolledare eller studie- och yrkesvägledare. För att vara någon av dessa är relevant utbildning ett nyckelbegrepp. Relevant utbildning är olika för olika grupper eftersom professionen inte är homogen i sin utveckling. För majoriteten handlar det om utbildning som leder till lärarexamen. För andra kan det vara yrkesutbildning, konstnärliga utbildningar eller andra högskoleutbildningar.

Lärarstudenterna är en naturlig del av professionen. Som lärarstuderande betraktas den som studerar på hel- eller deltid för att få lärarexamen.

Som lärare, skolledare och studie- och yrkesvägledare ska man ha relevant utbildning, men också vara anställd som eller ha för avsikt att bli anställd som detta.

Här hittar du sammanfattande kriterier för att bli medlem

• Lärarförbundet Skolledare
    Inom Lärarförbundet finns en förening för dig som är skolledare. Lärarförbundet Skolledare har drygt 6000 medlemmar och driver skolledares frågor centralt och lokalt.
  • Pensionär? Arbetslös?
    Om du går i pension eller är utan arbete kan du fortsätta att vara medlem. Kom ihåg att informera Lärarförbundet om ändrade förhållanden!
  • Kyrkomusiker?
    Även kyrkomusiker kan bli medlemmar i Lärarförbundet genom ett samarbetsavtal mellan Lärarförbundet och Kyrkomusikernas Riksförbund.
  • Lärarstudent som ska börja jobba?
    Se över dina uppgifter på Min sida här på webbplatsen och uppdatera med din nya arbetsplats.