Uppsägning av avtalet, HÖK 12, sista året?

Senast uppdaterad för mer än 2 år sedan
Johan
Johan Halse

Avtalet med SKL går ut 2015 men är möjligt att säga upp redan vid årsskiftet. Efter alla de larm som kommer om hur usel arbetsmiljö lärare, förskollärare och fritidspedagoger har, hur höga sjukskrivningstalen är, hur hårt drabbade våra yrkesgrupper är av stress- och utmattningssymptom undrar jag hur lärarförbundet och alla dess medlemmar ställer sig till möjligheten att säga upp avtalet i "förtid"? Förbundsordförande Eva-Lis Sirén har ju flera tillfällen talat om att lärarna ska få vara lärare och att den administrativa bördan måste minska. På lönefronten händer det mycket, eller iaf pratas det om att det kommer hända mycket och vallöftena duggar tätt. Jag är glad över att lärarförbudnet driver på lönefrågan och når framgång inom detta område men det får inte ske på bekostnad av medlemmarnas hälsa. Ingen lön i världen är värd att gå in i väggen för. "STREJK", skriker flera inom yrket. Även om strejk inte är en möjlig åtgärd i skrivande stund så tror jag att ett första steg för bättre arbetsvillkor är att förbereda för att säga upp HÖK12-avtalet. Vad jag förstått så är frågan aktuell i Lärarförbundet. Det är representantskapet som kommer att ta ställning och fatta beslut. Så hur går resonemanget inom repskapet?? Och vad anser alla ni medlemmar som arbetar inom kommunerna om er arbetsbelastning och möjligheten att säga upp avtalet?

• Skapad 2014-09-09
Johan

Om Johan Halse

Johan Halse har inte skrivit någon presentation

Luis
Luis Giusti

Lärarana har inte haft en så bra löneutveckling som de senaste året på mycket länge, att säga upp avtalet skulle inte hjälpa oss att minska arbetsbörda.
Arbetsmiljö arbetet ska vi fortsätta att driva mot våra arbetsgivare och politikerna som inte kan ta ansvar för skolan.

• Skapad 2014-10-28 18:26
Luis

Om Luis Giusti

Jag har arbetat fackligt sedan 1983 och är sen drygt tio år tillbaka förtroendevald i Stockholm, de senaste åren på heltid.
Jag har arbetat en hel del med arbetsrätts- och arbetsmiljöfrågor. Jag trivs med att försöka klargöra problematiken och hitta lösningar och brukar oftast uppnå tillfredsställande resultat.
Jag utbildar nya ombud och har fördjupningsutbildningar. Har även skyddsombudsutbildning.

Stefan
Stefan Lindkvist

Jag tycker så här: Säg INTE upp avtalet. Just nu blåser vindarna åt vårat håll (rätt håll), och det blåser dessutom friskt! Vi vinner ingenting på att säga upp avtalet, vilket skulle skapa negativa signaler runtom i Sverige. Säger vi upp avtalet får vi börja om från början, utan positiva vibbar från politiker och andra beslutsfattare. Visst är lön inte allt, men det är abslolut inte bara lön det händer saker kring vad jag fått höra från min lokala avdelning. Men för att göra läraryrket mera attraktivt och få högre status så måste lönen upp ordentligt. Självklart måste vi även ta tag i arbetsbelastingen och det görs det också. Men mycket mer måste göras! Jag tror att det bara blir svårare att ta tag i allt om vi måste dra igång en ny avtalsförhandling utan allt positivt vi byggt upp under de senaste åren. #Skolanförst!

Stefan Lindkvist, Förskollärare Skellefteå

• Skapad 2014-10-17 13:51
Stefan

Om Stefan Lindkvist

Skriv en kort presentation om dig själv.

Hansen
Hansen Ida

Låter som ett rimligt första steg på vägen att säga upp avtalet. Jag försöker följa Stockholm stads diskussion med Arbetsmiljöverket om föreläggandet om arbetsmiljö för lärare. Stockholm stad gör allt för att runda beslutet och det verkar inte finnas en vilja att inom ramen för denna avtalsperiod skapa en hälsosam arbetsmiljö för lärare. I detta läge behöver vi göra något tillsammans för att skapa förändring.

• Skapad 2014-10-15 10:59

Häng med i diskussionen

Med ett konto på lararforbundet.se kan du fråga, svara och diskutera med 230 000 lärare. För alla lärare är lika viktiga - även de som inte är medlemmar i vårt fackförbund (ännu).