Lärarlegitimation för musiklärare

Senast uppdaterad för mer än 3 år sedan
Inger Bjerkered

Jag har en kollega som tagit examen på musikhögskolan kompletterat för att få behörighet på högstadiet. Han har nu 35 år erfarenhet och har trivts med jobbet men får ingen lärarlegitimation. Han anses som en bra lärare både av elever och lärare och dessutom stor kunnighet i datakunskap (finale mm). Han har utbildat de flesta av oss på kulturskolan i detta. Han har dessutom haft egen studio med inspelning. Han tog det så hårt att han slutat undervisa på högstadiet så eleverna står nu utan musiklärare. Det är väl väldigt onödigt i en tid med stor lärarbrist.

• Skapad 2015-10-13

Om Inger Bjerkered

Inger Bjerkered har inte skrivit någon presentation

Mikael Johansson

Det har funnits många olika pedagogiska examen i musik genom åren, och speciellt i slutet av sjuttitalet/början av åttitalet är det många av de examen som då gav behörighet att undervisa t ex i musikskolan som INTE är riktiga lärarexamen. Vi har handlagt ett par såna ärenden i vår lokalavdelning.

VAL-biten ser lite olika ut, men det man ofta saknar är pedagogik i den utsträckning som behövs för lärarexamen.

Jag skulle föreslå att din kollega kontaktar er lokalavdelning och/eller Marie Wall Almquist i Förbundsstyrelsen som sitter på mer kunskap i det här ämnet.

• Skapad 2015-10-20 08:08

Om Mikael Johansson

Jag är leg lärare i musik för F-9 & gymnasiet. Även ordförande i Skellefteå lokalavdelning, samt ordförande i referensorganet för Grundskola och Förskoleklass.

Jag brinner för delaktighet, inflytande, professionsfrågor och ett tillsammans-perspektiv i både läraryrket och det fackliga förtroendeuppdraget.

Anonym

Om han har undervisat så många år på högstadiet och får ett intyg från arbetsgivaren borde han kunna söka legitimation .Om man undervisat mer än i 8 år kan man ansöka om utökad legitimation men man måste ha en lärarexamen det kanske din kollega inte har? I så fall borde han söka Val det kan inte handla om många poäng.'

• Skapad 2015-10-19 09:23
Mikael Johansson

Jag blir nyfiken Inger - vad hade han för examen och komplettering? 35 års erfarenhet borde ge vid handen examen i början av åttiotalet.

Har han eller ni varit i kontakt med Lärarförbundets lokalavdelning på er ort?

• Skapad 2015-10-13 14:08

Inger Bjerkered
Svar till Mikael Johansson

Han har avlagt gitarrpedagogisk examen vid musikhögskolan i Stockholm och kompletterat det med en kurs som anordnades av skolöverstyrelsen och skulle ge behörighet att undervisa på högstadiet. Hans arbetsgivare skulle ha sökt ett bevis på att kursen ger behörighet, men det gjordes aldrig. Nu finns inte dessa papper att få tag i.

• Skapad 2016-02-16 21:24
Svar till Inger Bjerkered

Hej,

Det låter väldigt bekant tyvärr. Just dokumentation från Skolöverstyrelsen som "saknas" har vi stött på i vår lokalavdelning också.

Det är en svår nöt att komma till rätta med, men skulle tipsa er om att kontakta lokalavdelningen och att de i sin tur kan höra av sig till Marie Wall-Almquist i förbundsstyrelsen som nog gärna samlar lite på liknande ärenden. Vet att förbundet driver frågan men ännu så länge svårt att nå resultat i den.

• Skapad 2016-02-17 19:36

Häng med i diskussionen

Med ett konto på lararforbundet.se kan du fråga, svara och diskutera med 230 000 lärare. För alla lärare är lika viktiga - även de som inte är medlemmar i vårt fackförbund (ännu).