IKT i skolan

Senast uppdaterad för mer än 2 år sedan
Charlie Jarl

Denna diskussion handlar om att delge varandra bra tips och erfarenheter kring att använda datorn som ett pedagogiskt hjälpmedel i skolans alla stadier, allt från förskolan till högskolan. Det kan vara enkla tips om program och annat till diskussioner om didaktik för olika åldersgrupper. Alla inlägg är välkomna, så länge man håller sig till ämnet.

• Skapad 2014-05-28

Om Charlie Jarl

Min roll som lärare började redan förra årtusendet. Redan 1992 var jag vikarie. Så jag har sett skolans utveckling från då till nu. Jag har alltid intresserat mig för rättvisa förhållanden. Men det var först detta årtusende som jag jobbat fackligt med dessa frågor.
Jag jobbar på Möckelngymnasiet i Karlskoga med Webbteknik, Nätverksteknik, Programmering och Datorteknik i huvudsak. Lärare i datornördologi, kan man säga. Detta hindrar dock inte att jag är intresserad av alla skolformer, allt från förskolan till högskolan.
För Lärarförbundet i Karlskoga jobbar jag i vår lokala styrelse med att vara kassör och huvudskyddsombud. Det är viktigt att vara med i ett fackförbund, det är också viktigt att engagera sig i sitt fackförbund så man kan vara med att påverka villkoren för kollegorna.

Charlie Jarl

Jag jobbar på gymnasiet som lärare i olika datortekniska ämnen och har gjort det i 22 år, detta har gjort att jag har en viss kunskap om hur man kan använda datorer i utbildningen. Ni får gärna kommentera mitt inlägg, vem säger att jag har rätt?

Jag har testat olika plattor och datorer. Nu har jag en aning vad som skiljer dem åt och vad som skulle kunna vara bra att använda i skolan.
Det debatteras ofta om vilka typer av utrustning man vill att eleverna använder. Man pratar om datorer, hybrider och plattor.
Datorer
En bärbar dator är mer komplicerad än en platta men kan gengäld allt man begär av den. Man kan använda de program man är van med och ofta har lärare ganska god vana med just datorer. Datorer idag betyder en bärbar dator med tangentbord och musplatta, ibland även pekskärm. Datorer har idag, i huvudsak, två operativsystem. Windows eller OSX. Mac eller PC. Kokt eller grillad. Expressen eller Aftonbladet. Nåväl. Ni vet själva var ni står i den debatten.
Batteritiden varierar mycket på hur datorn är uppbyggd och hur mycket den används, men antagligen räcker den inte en hel dag. Detta innebär att man måste låta eleverna ladda datorerna någonstans. Kan bli problem, behöver inte bli det, men kan bli det.
En dator tar ofta en liten stund att starta upp och skall man dessutom logga in på ett nätverk, tar det ännu längre tid. Detta måste man ha med i beräkningen.
Om man har tänkt efter, tillsammans, kan jag förorda en bärbar dator till elever.

Hybrid
En hybriddator är en sorts blandning mellan bärbar dator och en platta. Det finns skäl att tro att detta är den ideala lösningen. Man har både en bärbar dator OCH en platta när man vill. Detta är ett felaktigt antagande. Hybriderna kör oftast Windows, vilket leder till både fördelar och nackdelar. (se Windowsplattor)
Hybriderna har längre batteritid än en bärbar dator och mycket kortare uppstartstid än en bärbar dator. Men den är mycket tyngre än en platta och har avsevärt mycket kortera batteritid än en platta. Eftersom formatet på en hybrid oftare är mycket mindre är det sämre skärm och pekplatta än en bärbar dator.
Sammanfattningsvis kan man säga att en hybrid är en dålig bärbar dator och en ännu sämre platta. Inte bra på något.
Man tar ofta fram dessa hybrider och visar upp dem som om det vore helt ny teknik och revolutionerande. Det är det inte de har funnits i flera år och varit lika dåliga hela tiden. Det är därför som ingen köper dem.
Jag förordar inte hybrider till elever.

-Plattor
En sorts bärbar dator utan tangentbord. Man pekar på den och saker händer. De finns i tre "smaker"; iPad, Android-plattor och plattor med Windows.
Min erfarhet är den att om jag, som nörd, skulle köpa en själv, skulle det definitivt bli en Android-platta efersom som den är lätt att hantera. Lätt at göra program till, det finns mycket gratisprogram som är gratis på riktigt. Jag kan få den som jag vill. Men det har inte med saken att göra.
Vad funkar bäst i skolan?
Så här funkar det allmänt med plattor:
Vi vuxna är ofta oroliga för hur de skall kunna skriva på plattorna utan tangentbord. Detta är ett ickeproblem. Har ni sett hur snabbt de skriver på telefonen? (Skärmtangentbordet på en iPad är nästan exakt lika stort som på en MacBook)
Plattor har en lång batteritid, detta är en jättefördel.
De är hållbarare i sin uppbyggnad då de inte har mycket mer än en framsida av glas och en baksida av aluminium eller plast. Inga mekaniska delar.
Man kan starta en platta på nolltid. Jättebra. (Finns inget som irriterar en lärare mer än att avsätta 10-15min till uppstart och inloggning av datorer på en lektion)
-Android:
Det beror väldigt mycket på vilket fabrikat av platta man köper, både i kvalitet och hur ofta dessa fabrikat bestämt sig för att släppa uppgraderingar till den. (Så även om Android kommit ut med en ny version, är det inte säkert att platttillverkaren släpper en uppgradering)
Program finns det en uppsjö av, fler än till iOS och Windows, ofta är de gratis. Men. Stora mjukvaruföretag för utbildning gör inte program till Android. Programmen ser ut, och fungerar olika att hantera. Detta leder till problem som man som lärare inte vill ha, man vill ju koncentrera sig på lärandet för eleverna.
Därför skulle jag inte förorda Android-plattor till elever.
-Windows
En platta med Windows låter ju tilltalande då man kan köra alla de programmen man är van vid från sin dator. (Cheops pyramid och andra gamla klassiker) Men verkligheten blir en annan då programmen ju tror det är en dator de körs på. De kräver ofta en mus och tangentbord. När man skall välja saker i programmen blir det ofta pyttesmå områden man skall pricka med fingret. Det finns något som man kallar “Appar” till Windows 8 som skall vara anpassade till att använda pekskärm, men det finns väldigt få sådana idag. Program för lärande är idag fortfarande “vanliga” Windowsprogram. Microsoft har fortfarande en ganska lång väg att gå i det här området. (Man måste dessutom ha ett bra antivirusskydd till Windows, vilket kan ta halva din plattas prestanda i anspråk)
Med detta förordar jag inte Windowsplattor till elever.
-iPad:
En iPad ser likadan ut oavsett vilken iPad man skaffar sig. (En iPad Mini är i och för sig mindre men fungerar som en stor) Det finns otroligt mycket program till iOS och på grund av kvalitetskontrollen på de program som får släppas i App Store så ser de ut och fungerar på liknande sätt. Detta är en fördel. Nackdelen är att iOS är låst för modifieringar, vilket också är en fördel paradoxalt nog, vilket gör det lite “yxigt” och man hittar ofta saker som man måste hitta egna vägar runt. Å andra sidan tillverkas ofta program för lärande till just iOS och dessa fungerar utmärkt på plattor.
Jag vill säga ett ord om iPad Mini jämfört med en “vanlig” iPad.
Det är lätt att tro att en iPad Mini är en liten leksaksvariant av en stor iPad, men i verkligheten är en iPad Mini en stor iPad, fast i mindre format. Om man använt en iPad Mini och sedan tar upp en iPad blir man chockad av hur stor och tung den är, man upplever inte att iPad Minin är sämre än den stora, utan snarare att den stora är stor och tung. En viktig skillnad finns, och det är tangentbordet. I och med att iPad Mini är liten, blir ju även tangentbordet mindre. Detta kan vara en nackdel om man inte trivs med det.
Ska man ha en platta till elever, så förordar jag iPad

Slutligen
En dator har mer prestanda än en platta, men var inte rädda för att diskutera kring att använda platta. För det som jag sett när jag pratat med kollegor är att när man pratar bärbar dator ser man fördelar med att de har en ordentlig dator med sig så de kan skriva ned saker och ladda upp det på lärplattform eller så. En ersättning av penna och block egentligen. Men när man pratar plattor blir de eld och lågor och hittar på nya sätt att lära ut saker till eleverna i dialog med dem. Och det tror jag att denna text får sluta med. För om iPads skulle göra att lärare får en nytändning i sitt yrke, välj då iPads.

• Skapad 2014-10-01 09:19

Om Charlie Jarl

Jessica
Jessica Svensson

För att dokumentera barnens lärande/ upptäckande använder förskolan jag arbetar på iPad tillsammans med barnet/barnen och detta gör vi mest med appen Pic Collage. Tillsammans har vi suttit med barnen och lärt många utav dem sätta in bilder som vi tagit på samlingen vi haft eller något som barnet har upptäckt och tagit kort på. Sedan diskuterar vi tillsammans - Vad lärde du dig? Vad upptäckte du? Vad skulle du vilja veta mer? Och så skriver vi pedagoger in det barnen säger eller ibland skriver de äldre barnen in själva.

Ofta vill barnet ha olika färger och stil på texten och bakgrunder som finns att välja i denna appen och då kan det bli ett samtal om vilken färg som syns bättre eller sämre på olika bakgrunder. Kan bli härliga upptäckte för barnet då också.

• Skapad 2014-05-29 21:22
Jessica

Om Jessica Svensson

Skriv en kort presentation om dig själv.

Häng med i diskussionen

Med ett konto på lararforbundet.se kan du fråga, svara och diskutera med 230 000 lärare. För alla lärare är lika viktiga - även de som inte är medlemmar i vårt fackförbund (ännu).