Dela in barnen i grupper i förskolan (3-5 år)

Senast uppdaterad för mer än ett år sedan
Taggar
Kajsa
Kajsa Robles Fonseca

Hur tänker ni förskollärare och andra lärare överlag när ni ska dela in barnen i klassen eller avdelningen i halvgrupp eller flera grupper? Jag har VFU nu på en förskola, jag skulle leka en lek som min LLU skulle observera. Jag delade in barnen i två grupper och märkte under lekens gång att jag kunde ha delat gruppen bättre. Men jag antar att jag tänkte att jag ville ha en grupp barn som är olika, som är bra på språket, någon som behöver förbättra sig i språket, någon som behöver komma fram och visa sig själv och ta för sig lite mer, någon som alltid har ledarrollen i en lek. Jag ville nog få med så mycket att det blev jättejobbigt för dem att leka den leken och för mig som höll i leken att styra upp det utan min LLU.. Så min slutgiltiga fråga är hur ni tänker när ni delar in barnen i grupper? Motivera gärna! (från en blivande pedagog!)

  • Skapad 2016-04-21
Kajsa

Om Kajsa Robles Fonseca

Hej! En ung kvinna på 21 år. Glad och positiv. Studerar till förskollärare på Göteborgs Univeristet.
Ser framemot att börja arbeta med barn! :D

Linda
Linda Eliason

Hej
Jag tänker nog på först vad mitt syfte är! Är det lek så vill jag ha några barn som är bra på lek och några barn som behöver utvecklas. Detta för att barn lär barn på ett fantastiskt bra sätt. De barn som kan och förstår utvecklas av att förklara för de som inte kan eller förstår leken. Sedan är antalet barn av stor betydelse. Beroende på vad som ska göras så är det bäst för barnen att inte vara för många. Dels för att få komma till tals och dels för att inte ev. väntan tröttar ut dom. Att någon blyg har med en bra kompis. Säkert något mer som jag inte kommer på nu. (Men 6-7 barn är bra för konversation t ex sagoprat. Lärde jag mig för länge sedan.) Förskollärare Linda

  • Skapad 2016-05-10 18:26
Annelie
Annelie Flemström

Beror helt på vilken aktivitet det är, vilket (oftast lättare att fokusera på ett) syfte aktiviteten ska ha, hur barngruppen och miljön ser ut. Men man får ju inte heller glömma, att reflektion av aktiviteter som ungefär inte blir som man tänkt sig, också är mycket värdefulla!

  • Skapad 2016-04-25 00:25
Annelie

Om Annelie Flemström

Legitimerad förskollärare & lärare. Arbetar 100 % på kommunal förskola och även 20h /mån som avlösare åt familj med barn i behov av stöd.
Har tidigare även arbetat i privat och kommunal förskola, extrajobbat i f-klass, skola och på fritids.

Tycker att det är en självklarhet att arbeta med att bevara och utveckla våra förutsättningar, rättigheter och skyldigheter för att få vår profession att vara proffsig, lärorik, lustfylld och hälsosam. Att påverka till det bättre är kul och hoppas att fler tycker detsamma!

Ann-Britt
Ann-Britt Eriksson

Du tänkte rätt, men vävde in för många aspekter. Det hade räckt med en av de tankar du hade, ex språket. Utgå alltid från syftet/målet med gruppen/aktiviteten. Kanske kunde du utgått från ett mål som avdelningen redan hade för att lättare kunna fokusera på själva aktiviteten? Lycka till i fortsättningen!

  • Skapad 2016-04-21 13:06
Ann-Britt

Om Ann-Britt Eriksson

Legitimerad förskollärare och styrelseledamot i Lärarförbundet, Kungsbacka.

Häng med i diskussionen

Med ett konto på lararforbundet.se kan du fråga, svara och diskutera med 230 000 lärare. För alla lärare är lika viktiga - även de som inte är medlemmar i vårt fackförbund (ännu).

Bli medlem

eller logga in här

Relaterade diskussioner

2016-07-02

Ny examinerade lön

Senaste inlägget: Ta gärna kontakt med din lokalavdelning, de brukar ha en ganska bra koll på lönestatistik i sin kommun.

Taggar