Detta är ett inlägg från Syvbloggen

Ny Studie- och yrkesvägledarstudent? Välkommen till Lärarförbundet!

Johanna Jaara Åstrand möter ny student (Bild lånad av avdelningen i Malmö)

Nu har det varit uppropstider på högskolor och universitet runt om i landet. Uppropet till studie- och yrkesvägledarprogrammet i Malmö var på tisdagen i förra veckan och jag var där och hälsade välkomna tillsammans med förtroendevalda från avdelningar runt om i Skåne.

Många mötte vi när de var på väg in och överlämnade mapp med information om Lärarförbundet. De som var tidiga fick vi också en kort pratstund med och ytterligare några bytte vi några ord med när de var på väg ut. Den som ville kunde gå med i Lärarförbundet direkt och fick då en snygg välkomstkasse med användbart innehåll. Kassen får du självklart även om du lämnar in din medlemsanmälan senare.

Alla medlemmar är viktiga i Lärarförbundet och i Malmö var vi både glada och stolta över att hälsa välkomna tillsammans med våra tre ordförande Johanna Jaara Åstrand, Maria Rönn och Robert Fahlgren. Tänk att sin första dag på en ny utbildning bli hälsad välkommen av en ordförande i Lärarförbundet.

Det är bra att tidigt under utbildningen gå med i fackförening, få information och kunna delta i de aktiviteter som anordnas. Redan under studietiden kan du som student använda de resurser vi har och som vi erbjuder alla medlemmar. Läs på vår hemsida om allt du kan ta del av som student. Jag vill särskilt peka på Min kollega som du kan kontakta och diskutera yrkesfrågor med redan under utbildningen. När det sedan är dags att söka jobb kan vi ge dig stöd både när det gäller löneanspråk och vad du ska tänka på innan du skriver på anställningskontrakt. Jag ska heller inte glömma att du dessutom kan delta i alla aktiviteter avdelningen på din studieort anordnar.

Vill också gratulera dig till ditt utbildningsval! Studie- och yrkesvägledare är ett fantastiskt yrke!

Kommentera inlägget!