Detta är ett inlägg från Ordförandebloggen: Johanna Jaara Åstrand

Vi är många i Lärarförbundet som brinner för läraryrket

Förbundsordförande Johanna Jaara Åstrands krönika handlar om att ju fler vi är i förbundet desto mer kan vi påverka, från riksdagen ända ut till arbetsplatserna.

Ett vanligt argument för att gå med i facket är att det är bra att vara med om det skulle hända något. Som en försäkring. Jag blev medlem i Lärarförbundet för att det skulle hända något. För att rätt saker ska hända. Jag vill att fler ska upptäcka vilken enorm kraft vi är. Det är bara möjligt om vi berättar om det och ställer frågan: Vill du bli medlem?

Vi som är med i Lärarförbundet har valt det häftigaste yrke man kan ha. Oavsett om vi jobbar med små eller stora barn, elever eller studenter vill vi göra det bästa för var och en. Vi är många som brinner för läraryrket och lärandet.

Det betyder inte att vi tycker att allt är bra med att vara lärare i Sverige idag. Men vi förändrar tillsammans. Om var och en ropar på sitt håll hörs det inte lika bra. Tillsammans blir vi den där kraften som kan påverka och förändra.

Det finns stora utmaningar – kunskapsresultaten sjunker, lärarna toppar stresslistor och för få är eller vill bli lärare. Många har idéer om vilka åtgärder som behövs. Men det är vi lärare som vet vilka förändringar som kan göra skillnad.

Ju fler vi är desto mer kan vi påverka, från riksdagen ända ut till arbetsplatsen. Lärarna har haft en bättre löneutveckling än många andra de senaste åren tack vare att vi är många som efterlyst högre löner. Vi har visat på konsekvenserna när lärare inte får vara lärare och nu vill alla partier förbättra lärarnas arbetssituation. Senaste beskedet är att de nationella proven i år 6 blir färre och att riktlinjer för gruppstorlekar återinförs.

Så: Du som också älskar att vara lärare. Du som vill förändra till det bättre. Du som vill utvecklas och som vill göra det tillsammans med andra. Du som vill vara med ifall det händer något och för att det ska hända något. Du ska såklart vara med i Lärarförbundet, Sveriges i särklass bästa organisation!

Johanna Jaara Åstrand
Lärarförbundets ordförande