Lärarförbundet Kontakt har helgstängt över påsken, från torsdag 9 april kl. 12.00 (medlemsservice stängt från onsdag 8 april kl 17) och öppnar åter tisdag 14 april kl. 8.00. →

Detta är ett inlägg från Ordförandebloggen: Johanna Jaara Åstrand

​Tillsammans går vi vidare

I fredags skakades Sverige av ett förfärligt terrordåd. Mitt i Stockholms hjärta hände det obegripliga. Mina tankar finns hos alla dem som drabbats och deras anhöriga. För dem blir sig inget mer likt och det är djupt orättvist.

Många hyllningar har med rätta riktats mot alla hårt och effektivt arbetande i polis, räddningstjänst och sjukvård som gjorde sitt yttersta i fredags och under hela helgen för att rädda liv och återställa trygghet i Stockholm. Jag vill också passa på att uppmärksamma alla de lärare i fritidshem och förskollärare som i fredags kväll tog hand om barn och elever som inte kunde bli hämtade av sina föräldrar. När tunnelbanor och pendeltåg stod stilla, bilköerna växte och tiotusentals stockholmare tvingades promenera hem från sina arbetsplatser, då fanns barn och elever hos trygga vuxna och lärare så länge det behövdes. Jag vet också att många av er upplevde det bästa hos medmänniskor och föräldrar i den stunden. Föräldrar som stannade kvar och hjälpte till, familjer som öppnade sina hem och bjöd hem de barn och lärare som fanns kvar sent på pizza och film tills alla kunde gå hem och föräldrar som hämtade hem kompisarnas barn till sig. I de svåraste stunder visar sig medmänskligheten som starkast. Tack till alla er som gjorde en insats som sträckte sig långt över yrkesrollens ansvar!

Vi ska sörja dem som inte längre finns med oss och känna stolthet över den medmänsklighet som visades i fredags. Imorgon fortsätter vårt viktiga arbete. Ett öppet och demokratiskt samhälle bygger på kunskap och en gemensam värdegrund. Det är inte Riksdagen, domstolarna eller kommunfullmäktige som i längden är viktigast för att upprätthålla ett demokratiskt samhälle. Det är skolan som fostrar morgondagens kritiskt tänkande och demokratiska medborgare. Det är vi lärare som ger verktygen för att bli kunskapssökande och ständigt omprövande individer som tror på sig själva och har tillit till andra. Det är vi lärare som i både teori och praktik, genom kunskap och lek, ger verktyg att vara demokratiska ifrågasättande deltagare i samhället. Det är vi lärare som speglar illdåd mot litteratur, samhällskunskap, filosofi, historia och sannolikhetslära.

Imorgon kommer vi möta barn och elever med många funderingar. Några är rädda. Andra är arga. Och några kanske inte har tänkt så mycket alls på det som har hänt. Vi lärare kommer lyssna och öppna upp för livsviktiga samtal. Vi har de professionella verktygen för samtalen och kompetensen att möta våra barn och elever där de är. Jag vet att vi alla kommer ta hjälp av varandra i detta arbete. Vi är varandras förutsättningar och med kollegialt samarbete klarar vi de tuffaste utmaningarna än bättre.

Idag sörjer vi men imorgon fortsätter arbetet. Vi fortsätter finnas där och göra skillnad för våra barn, elever och varandra. Tillsammans går vi vidare. Tillsammans står vi upp.

Kommentera inlägget!