Detta är ett inlägg från Ordförandebloggen: Johanna Jaara Åstrand

​Tack alla som påverkat för mindre barngrupper!

"Jag är otroligt stolt över att kunna säga: Tack alla medlemmar i Lärarförbundet!"

Jag är otroligt stolt över att kunna säga: Tack alla medlemmar i Lärarförbundet! Tack vare vårt gemensamma arbete kommer nu gruppstorlekarna i förskolan att minska. Som vi har kämpat!

Vi protesterade högljutt när Skolverkets riktlinjer togs bort, vi lämnade en skrivelse till regeringen, samlade in 23 000 namn i ett upprop, hade många och långa samtal med politiker och har upprepade gånger lyft frågan i vårt opinionsarbete.

Det har gett resultat.

Nu återinförs riktmärket och det blir skarpare än tidigare. Förut var riktmärket i genomsnitt 15 barn per grupp. Nu rekommenderar Skolverket 6-12 barn per grupp i åldrarna 1-3 år och 9-15 barn per grupp i åldrarna 4-5 år. Det är en tydlig signal till huvudmännen som kommer att behöva göra rejäla omprioriteringar.

Vi vet att förskolan har en enorm betydelse för barnens utveckling och gruppstorlekarna spelar roll – för både barnen och lärarna. Att satsa på att alla barn får rätt förutsättningar från början, redan i förskolan, är väl investerade pengar. Eller som James Heckman, Nobelpristagare i ekonomi sagt:

james heckman

Kommentarer:

Kitt
Kitt Marteng

Äntligen ,har pläderat för det läääänge,blev förundrar när kongressen tror det var för 10 år sedan röstade ner en motion om det!!??Nu måste vi få det för fritidshemmen också !

• Skapad 2016-02-18 10:52
Kitt

Om Kitt Marteng

Förtroendevald i Lärarförbundet Stockholm ,ledamot i avdelnings styrelsen och jobbar i Grundskoleteamet. Kongressombud. Alltid engagerad för Alla lärares professions frågor, lön och arbetsmiljö.Arbetar också som lärare i fritidshem är arbetsplatsombud, huvudskyddsombud på en av Stockholms största grundskola med ca 1200 elever.
Även en av många motorer i nätverket" fritidspedagogiken lever" i ABI län. Driver opinion och utveckling för fritidshemsfrågor.Stressen i skolan hos lärarna och den ökade arbetsbelastningen på arbetsplatserna är vår största utmaning framöver!

Kommentera inlägget!