Detta är ett inlägg från Ordförandebloggen: Johanna Jaara Åstrand

Ta inte din pension för givet!

Som medlem i Lärarförbundet kan du räkna med att ditt fackförbund varje dag kämpar för bättre villkor i din anställning. Det gäller också din pension – något som många kanske inte tänker på.

Bästa sättet att se till att du får en schysst pension är att se till att jobba på en arbetsplats med kollektivavtal. Varför? Jo för då vet du att din arbetsgivare betalar in tjänstepension.

Tjänstepensionen är faktiskt kollektivavtalets största ekonomiska förmån och något som fackförbunden i Sverige kämpar hårt för att behålla och utveckla. I jakten på sänkta kostnader försöker arbetsgivarna ständigt dra åt andra hållet.

Det här kan vara bra att tänka på just idag när vi firar Tjänstepensionens dag genom att uppmärksamma varför just den kollektivavtalade tjänstepensionen är bäst i klassen. Det handlar inte bara om din egen inkomst som pensionär, utan kollektivavtalet ger även trygghet både för dig och din familj medan du arbetar.

Fördelarna med kollektivavtalade pensions- och försäkringslösningar innebär för det första att du tjänar in tjänstepension även när du är föräldraledig eller sjuk, trots att du inte får lön.

För det andra garanterar Lärarförbundet att de bolag som du kan placera din tjänstepension hos inte får ta ut för höga avgifter, och din pension blir därför högre.

För det tredje får dina efterlevande ekonomisk hjälp om du skulle avlida. För det fjärde måste arbetsgivaren betala en sjukförsäkring och en arbetsskadeförsäkring som ger ekonomisk trygghet om du blir sjuk eller skadad.

Summa summarum – facket gör skillnad både under arbetslivet och efter. Det är tillsammans som vi kan få ut schyssta villkor av våra arbetsgivare. Ensam är inte stark –och det gäller inte minst tjänstepensionen.

Vill du veta hur du maxar din tjänstepension? Ta del av Lärarförbundets enkla tips!

Mer information finns även här.

Kommentera inlägget!