Detta är ett inlägg från Ordförandebloggen: Johanna Jaara Åstrand

Skolan kan förverkliga drömmar

Det är något magiskt med skolstart. Minns du din första skolryggsäck? Min var orange och blå med två stora spännen. Den doftade nylon och gummi och idag förknippar jag den doften med förväntan, nyfikenhet – och en stor dos nervositet.

En del av dem som börjar skolan nu har en ryggsäck lastad med hemska minnen från krig och förföljelse, förutom med drömmar om ett bra liv i Sverige.

Förra året kom så många som 70 000 barn och unga till vårt land och många fler lärare än tidigare läsår välkomnar nyanlända elever i sina klasser. Kanske du är en av dem som gör det?

De handlar om vilka möjligheter lärare får

För oss är det självklart att Sverige ska ha ett ansvarsfullt och solidariskt flyktingmottagande, och att alla delar av landet ska dela på det ansvaret. Lika självklart är det att vi i vår yrkesroll är nyckelpersoner i mottagandet. När skolan fungerar som bäst kan den förverkliga drömmar. Mycket handlar om vilka möjligheter vi lärare får.

Många lärare berättar om behov som finns, och som fanns redan innan eleverna blev fler. Lärare måste få avlastning för att hinna vara just lärare, rektorn behöver ges förutsättningar att fokusera på det pedagogiska ledarskapet och elevhälsan behöver många gånger byggas ut. Men framför allt behövs det fler lärare – vilket märks särskilt mycket nu i terminsstarten.

Fler elever måste betyda mer resurser

Det är fantastiskt med fler elever, och fler elever måste betyda mer resurser. Kommunerna har fått miljarder i extra bidrag från staten för merkostnader i samband med flyktingmottagandet. Jag förväntar mig att en betydande del av detta går till skolans olika delar.

De förutsättningar elever och lärare får idag avgör hur långt Sverige kan nå imorgon. För ansvariga politiker borde valet vara enkelt:

satsningar på skolan ger alla elever nyckeln till att förverkliga drömmar.

Se vår nya film om Mahids resa från Syrien

Missa inte vår nya film på temat Allt börjar med en bra lärare! Den handlar om Mahids resa till Sverige från Syrien och vad skolan, du och dina kollegor, kan betyda.

Frågor & Svar