Detta är ett inlägg från Ordförandebloggen: Johanna Jaara Åstrand

Nytt om avtalsförhandlingarna

Idag måndag 3 september har medlarna fått en redovisning av den analys av turordningsreglerna som de efterfrågat. Vi förutsätter att medlarna nu kommer att koncentrera sina krafter på att lösa de för våra medlemmar mer angelägna frågorna.

Vi kan anta att tempot i deras arbete blir högt då de redan arbetat med frågorna i fyra veckor under våren.

Avtalsförhandlingarna med SKL har pågått i stort sett hela året. I början av maj blev det tydligt att parterna stod så långt ifrån varandra att medlare behövde tillkallas.

Lärarorganisationernas fokus är lärarbristen

SKL, Sveriges kommuner och landsting, ville diskutera turordningsfrågan. Det vill säga hur övertalighet ska hanteras. Vi, Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund, såg det som ett ganska märkligt inspel och vi ville naturligtvis att förhandlingarna borde fokusera på det som är det verkliga problemet: Att hitta lösningar på den redan stora och dessutom växande lärarbristen.
Därför har förhandlingarna dragit ut på tiden.

Analysen av turordningsreglerna klar

I mitten av juni begärde medlarna att parterna skulle analysera förutsättningarna för turordningsreglerna och vad de får för praktiska och juridiska konsekvenser ute i kommunerna. Analysen av turordningsreglerna vid uppsägning på grund av arbetsbrist är nu klar och har kommunicerats till medlarna.

Förslag från medlarna nästa steg

Vi vet att våra medlemmar bildligt talat skriker efter lösningar som sänker arbetsbelastningen, höjer lönerna och bidrar till att lösa lärarbristen. Nu behöver arbetsgivarna lyfta blicken och diskussionen föras till de frågorna.
När medlarna nu har fått den analys de efterfrågar så återupptar de arbetet. Vi vet att ni medlemmar väntar på ett avtal som tar hand om orsakerna bakom lärarbristen. Det är hög tid för SKL att kliva fram som lärararbetsgivare och föra en verklig diskussion med oss om hur fler barn och elever ska få möta behöriga lärare och hur de lärare som finns ska värnas och värderas.

Kommentarer:

Anonym

Snart har det gått sex månader och inget avtal. På vår skola talas det om möjligheten att ta till vild strejk. Vad händer??

• Skapad 2018-09-13 10:49
Anonym

När betalas nya lönen ut det är tyst ?

• Skapad 2018-09-10 19:26
Maud
Maud Vall

Kommentaren har tagits bort...