Detta är ett inlägg från Ordförandebloggen: Johanna Jaara Åstrand

Grymt jobbat alla kollegor!

​Vi har lång väg kvar till riktigt vassa skolresultat. Men i dag tänker jag vara stolt, glad och ödmjuk inför den stora insats som Sveriges lärare har gjort. Grymt jobbat alla fantastiska kollegor!

Sverige har äntligen brutit trenden i Pisa och kunskapsresultaten vänder uppåt i alla tre ämnen. När Svenska Dagbladet i dag delar ut sin bragdguldmedalj borde alla Sveriges lärare ligga bra till. Undervisning är givetvis ingen tävling, men det Sveriges lärarkår åstadkommit kan inte kallas för något annat än en stor prestation.

Det finns inga mirakelkurer

När det första jublet har avtagit lär en stor fråga bli: Vems är äran och vilka fantastiska mirakelkurer ska ordineras skolan härnäst? För mig är det superenkelt. Det här hade aldrig vara möjligt om inte alla skickliga och engagerade lärare hade gjort jobbet – trots tuffa förutsättningar. Och några mirakelkurer finns inte. Det är bara hårt jobb som gäller.

Reformkaos fram till 2012

När Timss presenterades såg vi prov på det stora intresset att förklara vilka och vems reformer som ligger bakom utvecklingen. Jag vill dock peka på ett väldigt intressant samband i Pisa. Åren 2006 till 2012 präglades svensk skola av totalt reformkaos – nya betygssystem, nationella prov och läroplaner som spottades fram i extremt hög fart. Då gick det också tvärt nedåt i Pisa.

Fortfarande rörigt

Det läggs fortfarande en stor politisk kraft på omgörningar av skolan och tjafsande och bråkande, men om åren före 2012 i stort sett innebar total nedmontering och nybyggnation har de senaste åren mer handlat om ommöblering. Det är fortfarande rörigt, men det är i alla fall inte längre kaos. Och nu ser vi trendbrottet i Pisa.

Självklart har det betydelse att vi lärare kan lägga fokus på vårt kärnuppdrag och inte tvingas ägna en massa kraft åt att implementera en massa reformer.

Låt professionens bedömningar vara i fokus

Jag hoppas att dagens Pisa-glädje kan lägga grunden för ett nytt politiskt samtal där professionens bedömningar blir utgångspunkten för skolans fortsatta utveckling.

Jag passade också på att livesända på Facebook under dagen, det kan du se här nedan.

Kommentera inlägget!