Detta är ett inlägg från Ordförandebloggen: Johanna Jaara Åstrand

Boktips för läslovet!

Nu under läslovsveckan är det fokus på läsningens betydelse som gäller. Varför inte få någon som inte är inbiten läsare att läsa en bra bok? Jag ger ett par lästips här i bloggen.

Läsning kan vara lustfyllt, omskakande och lärorikt. Och mycket mer! För mig har böcker, berättelser och samtal om böcker alltid berikat och gett mig nya intryck och lärdomar, nya upplevelser och glädje, och ibland huvudbry och enorm nyfikenhet. När läslovsveckan är slut hoppas jag att fler barn och unga fått upptäcka en del av läsningens gömda skatter.

Det är väl belagt att läsförmåga ofta är en avgörande faktor för hur väl uppväxande barn lyckas i skolan, liksom senare i arbetslivet och rent av i livet i allmänhet. Dessutom är det ju både kul och utvecklande att läsa bra böcker!

Bakgrunden till läslovet

Självfallet behövs ett lässtimulerande arbetssätt i våra skolor året runt, men läslovet kan vara ett sätt att öppna läsandet för fler. Därför var det ett gott initiativ att regeringen för några år sedan ställde sig bakom att höstlovet skulle bli till ett läslov med syftet att få unga att läsa mer

Den ideella föreningen Läsrörelsen hade då i flera år drivit projektet "Läslov vecka 44" tillsammans med ett stort nätverk med elevorganisationer, bokförlag, bibliotek, bokhandel, idrottsföreningar, fackliga organisationer (bland annat Lärarförbundet), kulturinstitutioner och företag i ett nätverk.

Lässtimulans ger mer likvärdig skola

Det är tyvärr ett faktum att barn och unga har väldigt olika förutsättningar med sig hemifrån. Insatser som gör att de inte blir lika beroende av föräldrar som läser med dem är väldigt viktiga. En naturlig och självklar del i alla skolors arbete borde vara att det finns tillgång till bra böcker och tid för samtal om böcker. Och visst finns det på många håll, men tyvärr inte alltid.

Vi lärare behöver ges bra förutsättningar för att kunna utveckla vår undervisning – inte minst i form av tid för de elever som behöver extra mycket stöd och stimulans. Den bristande likvärdigheten i svensk skola är tyvärr väldigt synlig i frågan om läsglädje och att hitta fram till böckernas värld.

Jag tror och hoppas att läslovet kan bidra till att påverka i rätt riktning. Vi behöver säkra att tid och resurser finns i våra skolor för att fördjupa och verkligen nå fram tillsammans med eleverna. Här kan våra politiker göra mer.

Boktips!

Varför inte utmana någon under läslovsveckan som du vet inte är inbiten läsare och få hen att läsa en bok som du tycker är riktigt bra? Här är några boktips:

Mitt boktips tillsammans med 11:åriga Jelina är serien Legenden om ögonstenen av Karin Erlandsson. Det är en riktig äventyrsberättelse om längtan och vänskap och vad som är viktigt i livet. Alla huvudkaraktärer är flickor och kvinnor.

Och för alla lärare som inte redan läst Där kräftorna sjunger av Delia Owens är den ett måste. Jag läste den sommaren 2020 och återupplevde den på bokklubbsträff förra månaden. Sååå bra! Läs den!

Frågor & Svar