Detta är ett inlägg från Ordförandebloggen: Johanna Jaara Åstrand

Ämnesbetyg eller kursbetyg?

Om gymnasieskolan ska förändras från kursbaserad till ämnesbaserad så måste genomförandet få ta tid, utredas noga och ha en bred politisk förankring, skriver Johanna Jaara Åstrand.

Gymnasieminister Anna Ekström säger att regeringen avser att tillsätta en utredning om ämnesbetygen. Ministerns vilja är att på sikt byta betygssystem från dagens kursbetyg till ämnesbetyg.

Det är en oerhört omfattande reform som regeringen därmed öppnar dörren för och det är bra att en medvetenhet om vikten av att skynda långsamt verkar finnas hos ministern. Det är helt nödvändigt att en sådan reform utreds noga och även får ta tid under genomförandet.

Det finns för- och nackdelar med ett återinförande av ämnesbetyg. Å ena sidan skulle det bidra till en gymnasieskola där undervisningen blir mindre fragmenterad och där eleverna får tid och fler chanser att prestera. Dagens kursbetyg tenderar att skapa en stress för både lärare och elever. Eleverna får efter varje avslutad kurs betyg de sedan inte har någon möjlighet att förbättra. Många – både lärare och elever - vittnar om den oerhörda press det ger och att det kan vara en bidragande orsak till de många avhoppen i gymnasiet. Jag vet att många lärarkollegor menar att ämnesbetyg i gymnasieskolan både skulle kunna minska arbetsbelastningen och ge pedagogiska fördelar som skulle vara positiva för elevernas lärande.

Ska ett återinförande av ämnesbetygen landa rätt så måste det göras med eftertanke, noggrannhet och i bred politisk enighet.

Å andra sidan skulle det medföra en omfattande och turbulent förändring i en gymnasieskola där reformtakten varit hög under lång tid. Ska skolan återigen förändras måste förändringen vara oerhört väl genomarbetad och även i detaljer konstruerad på ett sätt som håller på lång sikt. Om så inte sker, utan att en stor reform istället hastas fram är risken stor att gymnasielärarnas arbetsbelastning ökar.

När Lärarförbundet för ett och ett halvt år sedan gjorde en undersökning bland gymnasielärare visade den att många är övervägande positiva till att återinföra ämnesbetyg. Men frågan är komplex, och lärarna är inte lika positiva i alla ämnesgrupper. Vissa ämnen i gymnasieskolan, till exempel matematik och språk, har kurser och moment som bygger vidare på varandra och har en tydlig koppling från en kurs till nästa.

Så att skynda långsamt är helt nödvändigt i en gymnasieskola som under de senaste fem åren fått genomgå många politiska reformer. Ämnesbetyg kan på sikt, och med de förbehåll som nämnts, vara rätt väg att gå. Men ska ett återinförande av ämnesbetygen landa rätt så måste det göras med eftertanke, noggrannhet och i bred politisk enighet.

Kommentarer:

Inga-Lena
Inga-Lena Lagergren Eklund

Håller med föregående talare. Något som blir viktigt är att dokumentation elevens kunskaper i ämnet och vad det är som fattas och vilken del av ämnet som fattas om eleven skulle få f i ett ämne. Hen ska inte behöver läsa om hela ämnet utan bara den del som fattas. Innan kurssystemet infördes så måste individen läsa om hela ämnet tex "ma etapp 3". För de som ska komplettera sina gymnasiebetyg är det betydligt lättare med kurssystemet än med gamla ämnessystemet.

• Skapad 2018-03-13 12:55
Inga-Lena

Om Inga-Lena Lagergren Eklund

Skriv en kort presentation om dig själv.

Kjell
Kjell Arvedson

Ett problem som inte löses med ämnesbetyg är att antalet ämnen är mycket stort (nio ämnen som börjar med bokstaven a!), och att en del ämnen bara innehåller en kurs. Ett annat är att många elever bara har en kurs i ämnet, och då är ju kurs- och ämnesbetyg samma sak. Så införande av ämnesbetyg, utan andra genomgripande förändringar av själva kursideologin, innebär att många elever får något eller några betyg färre, men inte särskilt många färre.

• Skapad 2018-02-12 10:49

Kommentera inlägget!