Detta är ett inlägg från Lika för lika

​​​Författaren Chimamanda Ngoze Adiche tycker att "Alla borde vara feminister."

Elisabet Mossberg, förbundsstyrelsen och lärare i svenska, SO och bild i årskurs 1-7 , skriver om boken "Alla borde vara feminister" som delas ut till alla elever i årskurs två i gymnasieskolan.

Författaren Chimamanda Ngoze Adiche tycker att "Alla borde vara feminister."

»Genus spelar en viktig roll i hela världen. Och jag skulle gärna vilja att vi i dag börjar drömma om ett annorlunda samhälle. En rättvisare värld. En värld med lyckligare män och lyckligare kvinnor som är ärligare mot sig själva. Och det är så här vi ska börja: vi måste upp- fostra våra döttrar annorlunda. Vi måste även uppfostra våra söner annorlunda.« – Chimamanda Ngozi Adichie

Citatet kommer från författarens bok "Alla borde vara feminister" som i sin tur bygger på hennes tal från 2012.

Hon berättar enkelt och rakt personliga berättelser från sitt eget liv hur kvinnor och män behandlas olika för att de är just kvinna eller man. Det är inte bara olika utan orättvisa. Hon menar att vi formas att bli människor vi egentligen inte vill vara. Män har förväntningar på sig att vara "the hard man" och kvinnor förväntas behaga mannen. Dessa berättelser får du som liten och följer dig hela livet. På det sättet blir de Sanna.

Alla borde vara feminister ges ut i samarbete med Sveriges Kvinnolobby, FN-förbundet, TCO, LO, Teskedsorden, Unizon, Gertrud Åström och Albert Bonniers Förlag. Boken distribuerades som en gåva till alla elever i årskurs två i gymnasieskolan 2015. http://www.svd.se/alla-bor-fa-chansen-att-vara-fem...

Till boken finns en lärarhandledning med många bra förslag på övningar.

Läraren ska se till att undervisningen till innehåll och uppläggning präglas av ett jämställdhetsperspektiv. Gymnasieskolans läroplan

Med Chimamanda Ngozi Adiches Alla borde vara feminister kan elever få en förståelse för feminism, ojämställdhet och kanske några hoppfulla tankar att det går att göra något åt det. För författaren berättar rakt och humoristiskt sina egna berättelser som går rakt in i hjärtat.

Läs boken eller lyssna på hennes tal. Du kommer att bli inspirerad.

Kommentera inlägget!