Har du fått dubbla fakturor för maj månads avgift? Bortse från en av fakturorna och betala endast en avgift. →

Detta är ett inlägg från Lärarstudentbloggen

VFU- tips från bästa VFU- handledarna

En intervju med Azra Kenjar, lärare/förskollärare och mentor, som svarar på tre aktuella frågor och ger tips för studenter inför VFU!

• Tips inför VFU, hur förbereder jag mig?

Att ta emot studenter dvs. blivande kollegor är en utmaning som handlar om både ett givande och tagande. Det är fantastiskt att få ta del av den aktuella forskningen och i sin tur kunna bolla den med relation till praktiken och erfarenheter som råder på enheten. Den största utmaningen har nog studenterna. De förväntas komma förberedda och veta sitt uppdrag under VFU-tiden. Som student kan du alltid förbereda dig genom att vara ute i god tid. Kontakta din VFU-handledare, ställ nyfikna frågor om platsen du ska vara på. Fråga om det är något du behöver ta del av innan du är på plats. Det är uppskattat om du mailar över några ord om dig själv som person, dina ambitioner och funderar över anledningen till att just du vill bli förskollärare. Att bifoga ett foto är alltid trevligt. Med detta brev kan sedan även vårdnadshavare förberedas inför din ankomst. Framförhållning är nödvändigt för god planering och vistelse av tiden du ska vara på avdelningen. När du är väl på plats, ta gärna dig tid att under de första dagarna observera och bekanta dig med barnen, kollegorna, platsen och presentera dig för vårdnadshavare. Visa att du har koll på vad dina uppgifter under vfu-tiden är.

• Vad får jag INTE göra?

Vi tycker om att föra en dialog om vad studenten bör göra och vad uppdraget går ut på. Att komma i tid till jobbet är alltid en bra början 😊, ta ansvar, visa respekt, nyfikenhet men även vara ödmjuk mot den pedagogiska verksamheten som råder, ställ nyfikna frågor. Naturligtvis att ta hänsyn till värdegrunden och likabehandlingen är att prioritera. Tänka på att uppdraget ligger i att möta de små människorna på bästa möjliga sätt. Stora som små, lika viktiga.

• Ditt värsta/roligaste VFU minne?

Det sorgliga kan vara i att upptäcka att studenten inte alls är intresserad av yrket. Det finns inget intresse, nyfikenhet, iver, längtan att lära sig. Det kan i sin tur leda till svåra samtal och i värsta fall till underkännande...och det är inget kul minne, men ack så viktigt för yrkesroll och kommande professionalitet.

Det bästa är när studenten vågar vara sig själv, vara kreativ, vågar testa, utmana, bjuda på sig själv och sitt artisteri. Det fina är känslan att få veta att man utbildar blivande kollegor som kommer att göra skillnad för barnen. Sådant kan upptäckas direkt och det blir man tacksam för. Som det brukar sägas i artistvärlden: ” Du har DET” och jag vill tillägga: vi ska bara ta hand om det, putsa lite, bekräfta, pusha och vara stolta över. Välkommen till förskolan.

Kommentera inlägget!