Detta är ett inlägg från Lärarstudentbloggen

Vem blev bäst i klassen?

Bäst i klassen; den nya lärarutbildningen infördes 2011, trots det kvarstår studenternas kritik mot avsaknaden av en röd tråd. Lärarförbundet Student samlar studenter, lärarutbildare & politiker för att diskutera kopplingen mellan teori och praktik, samt den verksamhetsförlagda utbildningen.

Lärarförbundet Student bjöd under Almedalen 2013 och Skolforum 2013 in till samtal för att diskutera lärarutbildningens kvalité. Efter stora systemskiften med flera nya lärarutbildningar de senaste decennierna efterfrågas initiativ som säkrar kvalitén och likvärdigheten i innehållet. I en tid när skolan är den hetaste valfrågan och Sverige dalar i internationella kunskapsmätningar är det läge att ge morgondagens lärare de bästa förutsättningarna för framtiden.

I sommar samlar vi åter lärarstudenter, lärarutbildare och politiker i Almedalen för att diskutera vad som måste göras för en lärarutbildning med starkare koppling mellan teori och praktik. Har du några frågor eller medskick till seminariet? Om du är på plats, kom förbi!

Almedalen 2014

Torsdag 3 juli, 8.00-9.00 i TCO-parken (Strandgatan 1, Visby)

Medverkande:

Tomas Selin, ordförande Lärarförbundet Student
Peter Honeth, statssekreterare vid utbildningsdepartementet
Anders Wallner, partisekreterare Miljöpartiet
Ulrika Carlsson, C, utbildningsutskottet i Riksdagen
Ebba Östlin, S, kommunalråd i Botkyrka kommun
Pernilla Nilsson, professor vid Högskolan i Halmstad
Magnus Oskarsson, universitetslektor vid Mittuniversitetet
Joakim Broström, vice ordförande Lärarförbundet Student
(moderator: Susanna Stavling, pressekreterare Lärarförbundet Stockholm)