Detta är ett inlägg från Lärarstudentbloggen

Världslärardagen, den femte oktober

Idag är det Världslärardagen och vi blir åter påminda om lärares viktiga uppdrag; att utbilda framtidens samhällsmedborgare. Men bristen på lärare blir mer och mer påtaglig och samhällets framtid står på spel.

Vi behöver 32 miljoner grundskollärare år 2025 för att varje barn i världen ska ha tillgång till allmän grundskoleutbildning. Bara i Sverige kommer det att saknas 65 000 lärare. Men med rätt politiska beslut går lärarbristen att hejda. Lärare är en investering för länders framtid, för hållbar utveckling och för en bättre värld. Detta är ett faktum.

I utbildnings- och utvecklingsmöten mellan länder betonas behovet av en ökad investering i lärarutbildning. Vad dagens barn kommer att möta i vuxen ålder kan inte förutses, och därför behöver dagens och morgondagens lärare kompetens och kunskap som ger dem möjligheten att möta varje barns lärandebehov. Det kräver i sin tur en lärarutbildning som har hög kvalité världen över.

Vi i Lärarförbundet Student betonar vikten av examen på avancerad nivå i alla svenska lärarutbildningar. Vi anser att alla lärare i alla skolformer ska få samma förutsättningar för forskning inom vårt yrke. Vi är övertygade om att skolan behöver utvecklas inifrån av proffsen som finns i denna verksamhet. För att det ska vara möjligt behöver alla få just examen på avancerad nivå. Det skulle stärka skolan och med det utbildningen för barn och elever, samhällets framtid.

Skolans och lärarnas viktiga roll för vår framtid går inte att överdriva.

Alla lärare är olika fast lika i sitt huvuduppdrag och vi vill ta tillfället i akt och visa alla hur fantastiska och viktiga lärare är. Visst har väl även du haft minst en lärare som betytt det där lilla extra? Som var inspirerande, eller kanske inlyssnande eller en förebild? Om svaret är ja, uppmanar vi dig att lyfta just denna lärare och sprida hens betydelse för dig. Vi kommer denna vecka köra kampanjen #minlärare på sociala medier, för att delta behöver du bara ta bilder eller berätta om din/dina bästa lärare och dela i social medier med #MinLärare.

Allt börjar trots allt med en bra lärare, även din resa.

Vid pennan
Internationella Gruppen, Lärarförbundet Student