Detta är ett inlägg från Lärarstudentbloggen

Titus: med ett brinnande hjärta för politik

Titus Fridell, ämneslärarstudent, Stockholms Universitet

Nu är det Titus tur att presentera sig. Följ även hans dag på Instagram!

Titus Fridell heter jag. Jag läser till ämneslärare i samhällskunskap och religionskunskap vid Stockholms Universitet.

Jag har alltid varit politisk och därför är jag också engagerad i facket. Att gå med i facket var länge en självklarhet i Sverige men anslutningsgraden har sjunkit de senaste två decennierna. Vår tillvaros förutsättningar avgörs i stor grad av våra arbeten. Våra arbetsdagar dikteras av två typer av politik. Den ena är den vi vanligtvis tänker på när vi säger politik, det är riksdagens lagar och regeringens förordningar men även budgetar, såväl riksdagens som kommunernas. Det är viktigt för mig att välfärdsfacken är högljudda och enade i den debatten, speciellt nu när det skärs ner i så stor skala runt om i svenska kommuner. Ett underfinansierat offentligt åtagande betalas till syvende och sist av arbetarna som blir utbrända i de överbelastade systemen och de patienter och elever som inte får en kvalitativ vård eller utbildning.

Den andra typen av politik är den som förs på arbetsplatsen. Det är vi som arbetar som skapar ett värde och går vi inte ihop och förhandlar gemensamt med arbetsgivarna kommer vi få mycket sämre betalt över lag och behöva utstå en betydligt sämre arbetsmiljö. Studentorganisationen sticker ut lite på det sättet. Vi har inte en given motpart på samma sätt. Men vi försöker såklart påverka för att förbättra vår utbildning. Och med en hög anslutningsgrad väger våra ord tyngre.

Kommentera inlägget!