Detta är ett inlägg från Lärarstudentbloggen

Tack för 2019!

Kära lärarstudenter, lokala kommittéer och studentombud!

Nu har vi tagit oss igenom ett år av stora förändringar och det har gått snabbare än väntat. För 12 månader sedan kliade vi oss i huvudet och undrade hur vi egentligen skulle introducera den nya rollen studentombud. Vi hade såklart våra förhoppningar om att det skulle vara positivt för det lokala arbetet men vi visste också att förändringsarbete kan ta tid. Rollen var inte helt utstakad då den ska formas tillsammans med oss lärarstudenter. Men hur får en egentligen någon intresserad av ett uppdrag utan att helt kunna beskriva dess arbetsområden? Varför skulle en lärarstudent utan kunskap om fackliga frågor vilja sätta sig in i Lärarförbundet Students arbete - för att sedan framförallt stötta och bidra med kunskap till andra? Kanske var det just det som gjorde en hel del lärarstudenter intresserade av studentombudsrollen? Att det är en dynamiskt utarbetad roll med ett viktigt syfte för alla lärarstudenter, i hela Sverige. Och det största syftet är ju just det, att lyssna och lyfta lärarsutdenters åsikter från alla lärarutbildningar över hela landet.

Hos många av oss lärarstudenter finns det ett stort engagemang i utbildningen, i skolan, i professionen och inte minst i framtiden. Vi vet vad vi vill - vi vill ha en utbildning och en omgivning som gör att vi kan sprida kunskap, engagemang, demokrati och energi vidare till framtidens samhällsmedborgare. Precis samma saker som vi fackligt engagerade lärarstudenter arbetar för! Och samma saker som gör att vi har brinnande fackligt studentengagemang på många håll i landet. För vi är viktiga - vi är framtiden och vi skapar framtiden!

Nu står vi här ett år senare med över trettio engagerande studentombud över hela Sverige! Det har såklart varit både med och motgång, ett förändringsarbete bör som sagt stötas och blötas innan det tar form. Och det fina med en studentorganisation är ju också just det att vi aldrig slutar förändras. En lärarutbildning är som mest fem och ett halvt år, vår omvalda ordförande kommer efter nästa mandatperiod ha varit del av precidiet i tre och ett halvt år. Ni kanske förstår att hennes minne i organisationen är långt, men samtidigt väldigt kort. En studentorganisations korta minne kommer med ett betydande dokumentationsarbete men framförallt med en aldrig stagnerande utveckling. Det är ett som är säkert. Precis som att vi som lärare aldrig kommer sluta utvecklas via våra elever kommer Lärarförbundet Student aldrig slut utvecklas på grund av sina studenter.

Vi vill med det här rikta ett tack till alla lärarstudenter och vi riktar ett särskilt varmt tack till er studenter som har varit med och drivit organisationen framåt både lokalt och nationellt. Ni studentombud som visat på vilket sätt det kan vara viktigt med fackligt engagemang och som genom att vara engagerande bidragit till att fler lärarstudenter har blivit hörda!

Tack för i år, vi är stolta över att ha lyckats genomföra ännu ett år i Lärarförbundet Student - Nu laddar den nya styrelsen för ett nytt år där Lärarförbundet Student fortsätter arbeta för en bättre lärarutbildning.

Lärarförbundet Students styrelse genom Julia Norman och Maria Guthke

Kommentera inlägget!