Detta är ett inlägg från Lärarstudentbloggen

Regnbågsparaden 2014

Lärarförbundet Students ordförande Tomas Selin och vice ordförande Joakim Broström i Regnbågsparaden under West Pride i Göteborg.

Allt fler svenska städer får Pride-evenemang för att manifestera HBT-rättigheter, och jämlikhet för alla. I helgen har Karlskrona firat sitt första Pride-event, och i Göteborg har HBTQ-festivalen gått av stapeln.

Kampen för HBT-rättigheter världen över har gjort sig särskilt påmind efter den senaste tidens utveckling i Ryssland. Främlingsfientligheten ökar i Europa, och racistiska partier tar plats i såväl nationella parlament som i Europaparlamentet. Samtidigt blir jag stolt och glad när jag ser vilket motstånd som finns mot dessa tendenser i Sverige. Miljöpartiet och Fi, två partier som blivit en symbol för motståndet mot de främlingsfientliga partierna, växte stort och fick fler svenska mandat till Europaparlamentet för bara en vecka sedan.

Allt fler svenska städer får Pride-evenemang där HBT-rättigheter och jämlikhet för alla manifesteras. I helgen har Karlskrona firat sitt första Pride-event, och i Göteborg har HBTQ-festivalen gått av stapeln. Det mest synliga under dessa evenemang blir så klart paraderna, men jag tror att det är viktigt att vi inte glömmer bort att prata om seminarierna - de tillfällen till organiserade samtal om strategier som dessa ger oss. I Karlskrona har normkritik stått på schemat, och i Göteborg har mängder av organisationer samlats kring evenemanget för att diskutera utmaningar och vägar framåt.

I Lärarförbundet Student har HBT-frågorna en självklar plats. Under många år har vi haft arbetsgrupper som jobbat med jämställdhet och HBT, och förra året tog vi upp begreppet HBT+ på handlingsprogrammet för 2013. Efter att i flera år jobbat med HBT såg vi hur de utmaningar som finns på HBT-området också finns för andra grupper i samhället - istället för att börja fundera över vilka bokstäver som de skulle representeras av så skrev vi till ett +. Kanske hade vi kunnat prata om normkritik. För oss blev det ett arbete för funktionalitet, HBT-rättigheter, och mot racism. I år har studenterna sagt sitt - det här är ett perspektiv som ska finnas med oss i allt arbete, på alla områden.

Lärarförbundet medverkar vid flertalet Pride-festivaler runtom i landet, det gör vi i Lärarförbundet Student också. Vi är på plats för att diskutera strategier för inkludering i skolan, för att skapa en undervisning som möter mångfalden bland svenska elever, för att bli några av de vilkas erfarenheter och tankar kan bidra till ett bättre samhälle för alla.

I dag gick Lärarförbundet Students vice ordförande Joakim Broström och jag med Lärarförbundet i Regnbågsparaden 2014. Vi fick bära Lärarförbundets banderoll en bit på vägen, och tillsammans med så många andra lärare möta jubel och uppskattning av åskådare - däribland många barn och föräldrar. Det är viktigt att vi är med och går i dessa parader, och det är också väldigt roligt att märka hur det för varje år dyker upp alltfler längs gatorna som visar sitt stöd och sin glädje för att vi lärare förstår hur viktiga dessa frågor är. De står längs gatorna för att stå upp för mänskliga rättigheter.

Efter paradens slut gled molnen in över Göteborg, och när tåget lämnade perrongen mötte vi en regnbåge i horisonten. Lärarförbundet Student fortsätter arbetet för HBT+frågor, och jag är övertygad om att vi är på god väg att vända de främlingsfientliga tendenser vi känt i Europa.

Tomas Selin
Ordförande Lärarförbundet Student