Lärarförbundet
Bli medlem

Detta är ett inlägg från Lärarstudentbloggen

Oskar Bäckman

Oskar Bäckman, ämneslärarstudent i Uppsala och styrelseledamot.

Oskar Bäckman, ämneslärarstudent i Uppsala och styrelseledamot.

Oskar hade aldrig tänkt tanken att bli lärare ett år innan han flyttade till Uppsala för att påbörja sin lärarutbildning. Nu har fyra av fem år i sin lärarutbildning gått och han valde rätt. Nu är han även engagerad i lärarstudentfrågor på nationell nivå.

För bara en vecka sedan påbörjade jag mitt sista år på Ämneslärarprogrammet i Uppsala. Fem år är en väldigt lång tid för en tjugo-åring. Fyra år senare känns det som att jag har varit lärarstudent halva mitt liv. Dessa fyra år har varit betydligt längre än de fem åren jag skulle studera till lärare när jag började. Men om ett år kommer jag vara lärare, förhoppningsvis i många fler år än jag varit lärarstudent.

Det viktigaste skälet bakom mitt engagemang i Lärarförbundet är just detta, att få möjlighet att arbeta för en skola där lärare har de förutsättningar de behöver för att vara de bästa lärare de kan vara, och att de faktiskt orkar fortsätta vara lärare. Ett skolsystem som är hållbart för de yrkesverksamma lärarna är förutsättning för att lösa den stora lärarbristen, vilket är enormt problem som drabbar både lärare och elever i deras vardag. Varje gång en politiker ställer sig vid en talarstol och ropar ut att skolan behöver mer av det ena eller det andra, ställer lärarna frågan: vilka lärare ska göra det? Det spelar ingen roll hur bra förslag våra politiker kommer med om det inte finns friska och kompetenta lärare som har tid och resurser nog att genomföra det som krävs av dem. Jag hoppas få chansen att arbeta med dessa frågor under mitt kommande år som styrelseledamot i Lärarförbundet Student.

Politik och samhällsfrågor har alltid intresserat mig men att jag skulle bli lärare var en tanke jag aldrig ens hade tänkt ett år innan jag flyttade till Uppsala för att påbörja min lärarutbildning. Efter att ha vikarierat på en högstadieskola i några månader kände jag att det inte räckte att bara vara en ersättare vars jobb i praktiken endast innebar att vara en vuxen person som hade ett öga på barnen. Eller så kändes det i alla fall för mig, och jag bestämde mig för att det nog skulle vara mer givande att vara lärare på riktigt. Nu är det som sagt bara ett år kvar tills jag faktiskt blir lärare på riktigt men eftersom jag kommer spendera hela året med Lärarförbundet Student tvivlar jag inte på att det här året kommer bli det kortaste av alla mina lärarstudentår.

Frågor & Svar