Detta är ett inlägg från Lärarstudentbloggen

Nina: Jag får visa dem världen!

Nina Juréen, förskollärarstudent och styrelseledamot i Lärarförbundet Student

Ett nytt år betyder en ny styrelse för Lärarförbundet Student! På Lärarstudentbloggen kan du lära känna årets ledamöter lite mer. Läs här om Nina och om varför förskolläraryrket var ett självklart val för henne.

Jag heter Nina Juréen och studerar till förskollärare på Jönköping University. Sen flera år tillbaka har jag jobbat med barn i olika konstellationer, och tycker att det är bland det bästa som finns. Att börja studera till lärare kändes därför som en självklarhet och jag visste nästan direkt vilka åldrar som lockade mest. Att få möjlighet att vara lärare för de allra yngsta barnen, att få visa dem världen och se dem utvecklas till att bli tänkande smarta individer kan inte mycket slå.

Jag har varit engagerad i Lärarförbundet Student sen april 2017, då Lärarförbundet Students Vårkonvent ägde rum. Jag och två kompisar hoppade på ett tåg upp till Stockholm, ovetandes om att vi anmält oss till en givande och härlig helg fullspäckad med lärarfrågor och en djupdykning i lärarprofessionen. Under helgen bjöds vi på massvis med ny kunskap, underbar stämning och en massa nya vänskaper – kan man önska sig mer?

Efter Vårkonventet omformades Jönköpings lokala studerandekommitté, till att bli ett gäng på fyra taggade lärarstudenter. Nu har vi utökat antalet personer och är för närvarande sju personer i vår lokala kommitté. Tillsammans planerar vi roliga aktiviteter för lärarstudenter på vårt lärosäte att delta i, och berättar om hur de kan engagera sig i Lärarförbundet Student tillsammans med oss. Alla våra storslagna planer har ännu inte blivit verklighet, men vi kämpar på för att sprida kunskap kring vad vi gör på lärosätet, och hoppas på att 2018 blir vårt år!

Att få möjligheten och förtroendet att vara med i styrelsen känns väldigt roligt och spännande. Jag känner mig taggad på ett år fyllt av nya erfarenheter, många möten och diskussioner kring vad vi som lärarstudenter kan göra för att vara med och påverka våra utbildningar, både lokalt och nationellt. Att jag också får tillbringa det här styrelseåret med ett fantastiskt skickligt och härligt gäng som den nya styrelsen och nationella kommittén består av, det kommer vara pricken över i:t.

Vilket extremt spännande år jag, och vi tillsammans, har framför oss! Jag ser framemot att lära mig massor och såklart se att engagemanget för en bra lärarutbildning fortsätter stärkas!

Nina Juréen

Följ mig under min dag, den 31/1, på Lärarförbundet Students insta!

Kontakta mig via: student@lararforbundet.se eller nina.jureen@student.lararforbundet.se

Kommentera inlägget!