Detta är ett inlägg från Lärarstudentbloggen

Mot världens bästa lärarutbildning

Ny vision  antogs vid Lärarstudentmötet 2017.

Ny vision antogs vid Lärarstudentmötet 2017.

2018 är här, och vi är taggade till tänderna. Som stöd i vårt arbete har vi vår nya vision som antogs vid Lärarstudentmötet 2017. Läs mer om vår vision, vilka vi är och vad vi vill här!

År 2018 är äntligen här och vi är rejält taggade att komma igång med arbetet. Nytt år betyder nya möjligheter, utmaningar, fokusfrågor och, speciellt för i år, en ny vision! Helt ny är den ju förstås inte eftersom den bygger på flera generationer av kloka lärarstudenters samlade kunskaper och erfarenheter.

Under Lärarstudentmötet 2017 antogs denna nya vision som dels beskriver vilka vi är och syftet med vår organisation, och dels vår vision av den bästa lärarutbildningen. Där framgår vilken syn vi har på lärarutbildningarna i dag, och troligen ger dig inspiration att engagera dig och kämpa för en bättre lärarutbildning.

Vi kan sammanfatta vår vision så här:
Vi vill skapa den bästa skolan för varje elev.
Vägen dit är lärarutbildning av hög kvalitet som leder till ett attraktivt yrke.

För att vi ska få den bästa lärarutbildningen krävs det att varje student får förutsättningar att genomföra sin utbildning. Vi behöver arbeta för att utbildningen förbättras. Innehållet i utbildningen måste vara relevant och hålla god kvalité, och vi lärarstudenter ska alltid få mötas av lärarutbildare med relevant kompetens som har förankring i didaktik och yrke, oavsett vilket lärosäte eller vilket program vi läser.

Vi arbetar också arbeta för att samhället och politiken ska värdera lärarutbildning samt den nyexaminerade läraren högt. Samhället behöver ett läraryrke som är attraktivt och ger hög lön, goda arbetsvillkor och en introduktionsperiod åt alla nyexaminerade lärare. Men mer krävs. Ekonomiska fördelar för lärare och lärarstudenter behövs omgående. Varför? För att vår tids största samhällsutmaning är lärarbristen, och en del i lösningen är en lärarutbildning med högt söktryck, god kvalitet och hög status.

Vi i Lärarförbundet Student har en stor utmaning framför oss: Mount Everest. Men med hjälp av vår nya vision har vi en karta över vår utmaning och vi vet vart vi är på väg. Tillsammans kommer vi under 2018 arbeta hårt för att vi, och kommande generation av lärarstudenter, ska nå toppen: världens bästa lärarutbildning. Sen påbörjas resan mot stjärnorna: en framtid fri från lärarbrist!

Vill du läsa vår vision i sin helhet? Den hittar du genom att klicka på länken här till höger om blogginlägget!

Frågor & Svar