Lärarförbundet
Bli medlem

Detta är ett inlägg från Lärarstudentbloggen

Malin: Lärarstudenter är framtidsutvecklare!

Malin Holmgren fascineras av läraryrkets konster och är ny sekreterare för Lärarförbundet Student

Malin Holmgren fascineras av läraryrkets konster och är ny sekreterare för Lärarförbundet Student

Malin Holmgren är nyvald till styrelsen för Lärarförbundet Student. Hon kommer under året att vara sekreterare och kommunikatör. Här berättar Malin om det nervösa surfandet som ledde till att hon påbörjade en lärarutbildning och om varför hon fascineras av konsten det innebär att vara lärare.

Den 11 april 2016 satt jag hemma vid köksbordet och surfade lite nervöst på datorn. Jag hade precis kommit hem från USA där jag spenderat tre månader. Under min tid på andra sidan Atlanten hade jag bestämt mig för att börja studera men inte VAD jag faktiskt skulle studera.

Jag var säker på var att jag ville arbeta på en arbetsplats där man får vara social och interagera med andra människor. När jag satt där vid datorn den 11 april och funderade kring vilka yrken som verkade intressanta, dök läraryrket upp och jag kände direkt för att titta närmare på det.
Under mina skolår, framförallt under mellanstadiet, var skolan alltid en miljö som jag trivdes och ville vistas i. Jag ställde mig själv frågan ”varför?” och kom snabbt på att anledningen var för att jag alltid känt mig välkommen där. Mina grundskollärare var oerhört engagerade för oss elever och skapade en inkluderande arbetsmiljö, och det vill jag också göra.

Utan någon tidigare erfarenhet av att jobba i läraryrket sökte jag grundskollärarutbildningen för årkurs 4-6 i Jönköping och kom in. Fem veckor in på utbildningen var det dags för den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU, och det var under dessa tre veckor som jag bestämde för att detta var något för mig. Jag gick från ett elev- till lärarperspektiv och kände mig fascinerad över den konst och balans som läraryrket kräver. Konsten att skapa en god kontakt med eleverna, utan att det blir en alltför tajt kompisrelation, samtidigt som man ska agera och styra elevgruppen utan att vara auktoritär, var för mig fascinerade och något som jag ville lära mig mer om.

Något jag också ville lära mig mer om var hur jag kunde engagera mig och påverka min utbildning och framtida yrke. Lärarstudentmötet, LSM, som ägde rum hösten 2016 var väldigt givande och jag lärde jag mig massor. Jag fick sätta mig in i olika frågor kring lärarutbildningen och lärde mig bl.a. hur mycket Sveriges olika lärarutbildningar skiljer sig från varandra. När vi i slutet av helgen röstade fram ordinarie och suppleant från varje lärosäte blev jag vald till ordinarie och kände mig pirrig, rädd och nyfiken på vad jag faktiskt hade gett mig in på. Lyckligtvis har detta bara visat sig vara positivt. Det är ett privilegium att få vara med och diskutera alltifrån introduktionsperiod till att samma utbildning ska ge samma examina. Att vara med i kommittén och diskutera frågor som rör alla lärarstudenter har utvecklat mig, och att nu få arbeta tillsammans med styrelsen kommer ta mig och mina kunskaper till nya höjder.

En bra lärarutbildning är nyckeln för att ge alla elever de bästa förutsättningarna i skolan och en positiv tanke kring lärande. Jag har valt läraryrket och ingår därmed också i yrkesgruppen ”framtidsutvecklare”. Vi utvecklar eleverna, det vill säga, framtiden.

Malin Holmgren

Kommentera inlägget!

Med ett konto på lararforbundet.se kan du kommentera, spara och söka bland mer än 30 000 artikler. För alla lärare är lika viktiga - även de som inte är medlemmar i vårt fackförbund (ännu).

Bli medlem

eller logga in här