Detta är ett inlägg från Lärarstudentbloggen

Kan lärare rädda världen?

Malin ser lärare som världsräddare.

Den femte oktober är ingen vanlig dag. Det är Världslärardagen. Läs om Malins tankar om dagen, och om varför lärare räddar världen.

Idag är de ingen grå och regnig torsdag i oktober. Den här torsdagen lyser starkare än på midsommarafton. Idag uppmärksammas Världslärardagen världen över. En dag som är till för att både uppmärksamma allt det positiva med läraryrket, men också för att lyfta lärares behov av förbättrade arbetsvillkor och för att höja yrkets status.

Runt om i världen ser lärares arbetssituation väldigt olika ut. I Turkiet finns de lärare som fråntas sin lärarlegitimation och rätten att arbeta som lärare. I Rwanda kämpar lärare för att få dräglig utrustning i sina skolor. Så ska det inte vara.

Lärare och lärarstudenter är några av de allra viktigaste beståndsdelarna i ett samhälle. Vi väcker nyfikenhet hos eleverna, lär ut kunskap och verktyg till våra samhällsmedborgare, för att de är framtiden. Vi kan kalla oss för ”framtidsutvecklare”.

Tyvärr är antalet lärare och framtidsutvecklare idag skrämmande få och år 2020 beräknas antalet saknade grundskollärare i världen stiga till 10,9 miljoner. Denna problematik har FN tagit upp eftersom att de vill uppnå det fjärde målet, ”Equal education” och det är lärarna som är nyckeln till att uppnå det målet. Bara i Sverige beräknas det fattas 60 000 lärare år 2019. Varför ser det ut såhär? Varför väljer inte fler att studera till läraryrket?

Fler måste söka till lärarutbildningarna och vilja bli en del av världens viktigaste och profession. Ensam är inte stark men tillsammans är vi starka och kan bidra till att statusen höjs och arbetsvillkoren för vår framtida profession blir bättre, i alla delar av världen. Gör din röst hörd och dela i dina kanaler om varför just du väljer att läsa till lärare med hastaggarna: #därförlärare #viärlärare.

Du som arbetar som lärare eller har valt att läsa någon av lärarutbildningarna, tack för att du är med och tar samhället framåt i rätt riktning. Du är viktigare än vad du tror. Som svar på frågan: ”Är lärare världens räddning?”, JA, allt börjar med en bra lärare.

Malin Holmgren,
Styrelseledamot Lärarförbundet Student

PS. Läs mer om Världslärardagen, och vad Lärarförbundet gör för att uppmärksamma den, här.

Kommentera inlägget!