Detta är ett inlägg från Lärarstudentbloggen

Gästblogginlägg: Alexander Skytte

Alexander Skytte, initiativtagaren till lärarmarschen, i sitt gästblogginlägg: "Svensk skola står inför en kris av magnitud den aldrig skådat förr. En kris som du är påväg rätt in i."

Först och främst vill jag säga grattis till valet av ett framtidsyrke. Förutom att du valt ett yrke som kommer innebära att du aldrig behöver oroa dig för att vara arbetslös har du valt ett yrke som i särklass är det viktigaste i hela landet. Insatsen du gör kommer eka vidare och sätta prägel på många människors liv. Det är ett stort ansvar men samtidigt ett stort privilegium. Läraryrket är mångsidigt, och för det mesta väger det positiva upp för den tung arbetsbördan. Men vi måste få till en balans mellan krav och resurser.

Vi har idag inte råd med den skola som regeringen och riksdag beslutat att vi ska bedriva. Det leder till sjuka barn och vuxna. Det är mer än ett yrke vi talar om här, det är liv som slås i spillror. Barn som berövas sin framtid. Lärare som går in i väggen och aldrig riktigt återhämtar sig igen. Som alltid kommer dras med en rädsla för överbelastning och minnena av att inte orka stiga upp ur sängen. Det här är inte värdigt en kunskapsnation som Sverige år 2019.

Det borde vara en självklarhet att prioritera skolan. Det borde vara en självklarhet att man inte tummar på barnens utbildning. Idag är detta inte fallet. För första gången sedan skolan upprättades kommer denna generation erbjudas en sämre utbildning än sina föräldrar.

SKL’s chefekonom uttalar sig om att 98% av kommunerna kommer skära ned på skolan 2020.I vissa kommuner har detta effektiviseringsmantrat pågått under en lång tid. Lärarbristen bedöms uppgå till 77.000 bara om några år. 40% av skolorna har mögel och 40% är byggda med riskkonstruktion. Siffrorna är förmodligen högre i verkligheten. Det är en dystopiskbild jag målar upp. En skola som står i brand med politiker som försöker släcka den med sparkar och blöta filtar. Någonstans här kommer du finna din framtida arbetsplats.

Men ha förtröstan, för så länge vi kämpar och står upp för en högkvalitativ skola så finns det hopp. Men det börjar med dig.

Gå med i facket

Gå med i upproren

Det viktiga är inte vad du gör

Det viktiga är att du gör någonting.

Jag har sedan länge fått nog. Inte av mina egna upplevelser av läraryrket, utan av andras. Att ta del av historier från lärare, barn, föräldrar, fritidspedagoger. Att få höra hur deras hälsa har blivit påverkad av skolan. Det får mig att ta upp facklan och börja marschera. Även fast jag har det gott ställt på min skola, i min roll, behöver jag stå upp för kollegialet. För våra barn är värda mer än det här. Vi som jobbar i skolan är värda mer.

Vi kan göra någonting åt skolans dilemma, så länge vi gör det tillsammans. Så länge vi inte ger upp om vår vision om en högkvalitativ skola för alla.

Stort tack för din insats!

Alexander Skytte

Kommentera inlägget!