Lärarförbundet
Bli medlem

Detta är ett inlägg från Lärarstudentbloggen

Gabriella Johansson, för framtiden!

Gabriella Johansson, framtida F-3 lärare och styrelseledamot i Lärarförbundet Student

Gabriella Johansson, framtida F-3 lärare och styrelseledamot i Lärarförbundet Student

​När jag var 15 år fick jag möjligheten att gå på prao hos min gamla lågstadielärare. Praotiden var inte längre än två veckor, men det krävdes inte mer för att jag skulle bestämma mig för att bli lärare. Och på den vägen är det.

Jag sökte till Uppsala universitet och började Grundlärarutbildningen för F-3. Förstås hade jag då tänkt igenom mitt beslut några fler gånger sedan jag som femtonåring för första gången testade läraryrket, men landat i att detta var rätt väg att gå. Läraryrket är enligt mig ett yrke som inrymmer kreativitet, meningsfullhet och möjlighet att förändra, det värderar jag högt. Dessa faktorer tycker jag har visat sig även i utbildningen jag gått. Dock har jag också insett att läraryrket innebär många komplexa frågor, med inte allt för givna svar. Eller snarare, många frågor med allt för många svar, vilket inte sällan framkommer i vår politiska debatt. Likaså finns enligt mig mycket att diskutera kring dagens lärarutbildningar, där prioriteringar och resurser till stor del är grundläggande för vilken förberedelse man har inför sitt kommande yrke. Även frågor om strukturer och konstruktioner, som ibland är så självklara att vi knappt ser dem, tycker jag är av största vikt att lyfta och ifrågasätta. Ju längre jag kom i min utbildning, ju mer insåg jag att skola och utbildning samt ledarskap och pedagogik är områden som verkligen intresserar mig. Det la grunden till att jag valde att bygga vidare på min lärarutbildning med en master i Pedagogiskt ledarskap, vilket jag nu läser.

Att engagera mig fackligt var inte lika självklart som att börja studera till lärare, mest för att jag inte hade så bra koll på vad facket gjorde. Såhär i efterhand hade jag ju önskat att jag tänkt annorlunda då jag för första gången steg in i Uppsala Universitets pampiga aula. Det gamla uttrycket ”bättre sent än aldrig” kommer dock väl till pass här, då jag nu är väldigt tacksam att jag våren 2017 tog chansen att följa med min kursare på Lärarförbundet Students lokala kommittémöte. Då förstod jag att Lärarförbundet Student faktiskt var en organisation där man tog lärarstudenter och lärare på allvar, med en inställning att vi tillsammans kan göra skillnad! Lärarförbundet Student har för mig varit ett sammanhang där man visar på engagemang och vilja. Att möta andra studenter och diskutera frågor som rör dagens skola har varit både inspirerande, stimulerande och viktigt för mig. Vi kan inte bara vara likgiltiga inför det system vi befinner oss inom, utan istället vara delaktiga i debatten, göra våra röster hörda och vara en drivkraft i utvecklingen.

Inför detta år som styrelserepresentant hoppas jag kunna vara med och bidra till att fler röster på våra lärosäten blir hörda! Jag ser också fram emot att möta andra engagerade studenter för att diskutera dagens lärarutbildning och våra framtida arbetsplatser. Frågor som ligger mig särskilt varmt om hjärtat gäller lärarens status i samhället, hur lärarutbildningarna förenar teori och praktik, samt hur vi kan jobba för bättre psykisk hälsa hos våra elever. Det hoppas jag, tillsammans med andra, få uppmärksamma särskilt under året som kommer.

Om ni vill få tag i mig, maila till gabriella.johansson@student.lararforbundet.se.

Kommentera inlägget!

Med ett konto på lararforbundet.se kan du kommentera, spara och söka bland mer än 30 000 artikler. För alla lärare är lika viktiga - även de som inte är medlemmar i vårt fackförbund (ännu).

Bli medlem

eller logga in här