Detta är ett inlägg från Lärarstudentbloggen

Första dagarna på terminen stundar!

Pirr i magen är bara ett bra tecken. Att påbörja en lärarutbildning kan vara både nervöst och helt fantastiskt! Foto: Lärarförbundet Student Karlstad

Det är ny termin och förväntansfulla lärarstudenter väller just nu in på landets högskolor och universitet. Är du en av dem? Missa inte din chans att bli del av Nordens största lärarstudentorganisation! Läs ordförande Matildas blogg om vägen mot världens viktigaste yrke!

Just nu kryper det i fingrarna och pirrar i magen på en hel del människor runt om i landet. De förbereder sig nämligen för sitt första steg mot läraryrket: första dagen på lärarutbildningen!

För tre år sedan var jag den det kröp i fingrarna på. Jag var förvånad över den gigantiska salen, över hur många studenter som faktiskt satt där på uppropet. Jag hade ju fått höra att ingen ville söka lärarutbildningen – och ändå satt det 400 personer i det där rummet som uppenbarligen ville bli gymnasielärare.

Nu har jag gått på den där utbildningen i tre år och lärt mig en del. Till exempel att alla de där 400 personerna inte stannade kvar på utbildningen och att vi egentligen skulle behöva bli många många fler som varje år väljer att läsa till lärare. Det kräver insatser från både politiker, huvudmän och lärosäten.

Men just de här dagarna fokuserar vi på glädjen: den glädje det innebär att börja en ny utbildning, eller återkomma till en man älskar. Glädjen det innebär att lära, och veta att det yrke som väntar innebär ett ständigt lärande och meningsfulla möten med människor av alla åldrar och storlekar.

är du nybakad lärarstudent? Eller har du redan läst några år?

Oavsett är du välkommen att bli medlem i Lärarförbundet Student!

Håll utkik efter oss på ditt lärosäte och missa inte att engagera dig hos oss! Vi finns vid alla lärosäten som ger lärarutbildning och drivs av lärarstudenter för lärarstudenter. Vi engagerar oss för att vi ska få den utbildning vi har rätt till, och för att vi vet att läraryrket är världens viktigaste yrke.

2017 arbetar vi för att:
- samma lärarutbildning ger samma examina, oavsett vilket lärosäte utbildningen ges på
- god introduktion till läraryrket garanteras alla nyexaminerade lärare.
- Alla lärarutbildare som undervisar i ämnesdidaktik ska ha didaktisk utbildning
- ta fram ett förslag på nationella riktlinjer för VFU och verka för att dessa tas i bruk av samtliga lärosäten med lärarutbildning
- verka för att förstärka språk- och andraspråksperspektivet i lärarutbildningarna

Detta fortsätter såklart under hösten 2017, men redan nu laddar vi också för vårt årsmöte, Lärarstudentmötet, som äger rum 1-3 december. Där avgörs vilka frågor vi vill driva under valåret 2018. Vad är viktigast för lärarstudenter?

Du har möjlighet att vara med och påverka! Skriv en motion och se till att få åka som delegat från ditt lärosäte!
Här kan du läsa mer om Lärarstudentmötet och HÄR kan du hitta kontaktuppgifter till din lokala studerandeinformatör. Hen hjälper dig att engagera dig på just din studieort.

GOD STUDIELUST önskar jag er alla! Vi ses i lärarstudentvärlden!

Matilda Gustafsson
Lärarförbundet Student