Detta är ett inlägg från Lärarstudentbloggen

Förändringsarbetet har bara börjat

På kongressen var vår lilla, men ack så starka, delegation tydliga i vad framtidens lärare behöver.

Lärarförbundet har precis firat demokratin och hållit kongress i fyra dagar. Vad av alla beslut är viktigast för oss lärarstudenter? Besluten som påverkar oss blivande lärare, såklart! Läs mer vad de innebär enligt ordföringarna Matilda och Maria.

259 ombud satt förra veckan och gnuggade geniknölar och stötte idéer om hur Lärarförbundets framtid ska utstakas. Vi hade äran att vara där som representanter för Lärarförbundet Student, och var båda på vår första Lärarförbundet-kongress. Kanske glömmer man aldrig sitt livs första? Är det lite som första kyssen? Första ölen? Första godkända uppsatsen på universitetet? Det kanske kongressrävar kan svara på. Ett är säkert: vi glömmer inte känslan av att vara en del av en stor demokratisk process.

Oavsett hur vi minns kongressen om 20 år är det tydligt att vi förra veckan stakade ut en väg som kommer märkas av i Lärarförbundet under lång tid framöver. Kongressen hade modet att ta de beslut vi såg nödvändiga – de som kommer att gynna både nuvarande och framtida lärare. Framförallt var det tre beslut som var allra viktigast för oss.

• Lärarförbundet ska vara ett fackligt professionsförbund.
    Lärarförbundet ska vara det fackliga professionsförbundet för alla behöriga lärare. Vi kommer att kunna vara professionens röst och stå upp för alla lärares rätt till behöriga kollegor och alla obehörigas rätt till fortbildning. Varför är det så viktigt då? Läs Matildas krönikahär.

Och låt oss en gång för alla sluta upp med att använda begreppet ”obehöriga lärare”. Ingen pratar om ”obehöriga läkare”. Tillsammans måste vi stå upp för vår framtida profession! Alla vi som är medlemmar i Lärarförbundet Student vet att lärare inte är något man bara ”är”. Lärare är något vi blir. Just därför har vi valt att investera vår tid, energi och ekonomi i att plugga oss till examen, legitimation och yrkestitel. Det är en enorm lättnad och glädje att Lärarförbundet också så tydligt väljer att stå upp för just det.
  • Lärarförbundet Student är en del av Lärarförbundet och en prioriterad sådan.
    I stadgarna skrivs vår roll nu om. Vi är inte längre en ”förening” utan en ”del” av Lärarförbundet. Varför är det så viktigt då?

Därför att det markerar hur viktig vår roll är. Vi är inte bara en intresseförening som bjussar lärarstudenter på kaffe. Vi är en del av ett fackligt professionsförbund som driver de frågor som är viktiga för lärarstudenter. Vi driver på för att lärarutbildningarna ska följa tiden, utvecklas och prioriteras. Vi organiserar oss därför att vi ser att fackliga rättigheter inte är någon självklarhet.
  • En ny organisationsstruktur för Lärarförbundet Student
    Kongressen gav oss också en tydlig signal om att vår organisation måste stärkas. Därför fattade kongressen det historiska (!) beslutet att Lärarförbundet Student ska kunna ha en ordförande på heltid. Det var tredje gången den här frågan var uppe som förslag till kongressen, och ni vet vad man säger: tredje gången gillt! Från och med nu kommer vi ha helt andra förutsättningar att delta på den utbildningspolitiska arenan, och för att göra det vi gör bäst: skapa inflytande över vårt professionsformande. Kongressen visar på vikten av att vi lärarstudenter organiserar oss och har en stark röst i skoldebatten.

Vår organisation har fått en ny struktur som regleras i förbundets stadgar. Den innebär en starkare organisation. Nu är alla studerandemedlemmar valbara till våra nationella förtroendeposter, och alla studerandemedlemmar har möjlighet att skapa lokala styrelser. Det är viktigt, inte minst för vårt lokala arbete. För det är lokalt det händer! Det är just du som är lärarstudent i dag som vet vad som behöver förändras på just din utbildning. Därför är det viktigt att vi har en struktur som verkligen stöttar vårt lokala arbete.
    Läs mer om den nya strukturen här.

Kongressen har sagt sitt och stakat ut förbundets framtid.
Vi har tagit stora steg mot Lärarförbundet 2.0, och vi ser fram emot att vara med på resan! Förändringsarbetet har bara börjat.

Matilda Gustafsson & Maria Guthke
ordförande och vice ordförande
Lärarförbundet Student

PS.
Ingenting av det här hade varit möjligt om vi inte haft generationer av kloka studenter som gått före oss. Några av er var på kongressen, nu i form av yrkesverksamma. Några av er följde kongressen på annat håll. Oavsett var ni var: det största av tack till er! Lärarförbundet Student hade inte varit den organisation vi är i dag utan ert engagemang och ert arbete.
Kärlek och respekt till er!

Kommentera inlägget!