Lärarförbundet

Detta är ett inlägg från Lärarstudentbloggen

Ditte: Visst vill vi väl ha kvar våra nya lärare i yrket?

Lärarförbundet Student kräver att alla nyexaminerade lärare garanteras en god introduktion i yrket. Varför? Ditte, lärare i åk 3, fick den introduktionsperiod alla bör få. Här berättar hon om varför den varit så viktig för henne.

Efter 4,5 års studier stod jag där, i ett ganska tomt klassrum med 19 bänkar. Jag hade två dagar av förberedelsetid innan klassrummet inte längre skulle vara tomt. Det skulle fyllas av 19 individer med helt olika hopp, tankar, drömmar, förutsättningar och liv. Jag kände mig långt från universitetets trygga föreläsningssal. Nu var det på riktigt. Vad hade jag gett mig in på?


Jag hade den oerhörda fördelen att få jobb på min gamla VFU-skola. Det var så extremt skönt på många sätt och vis. Jag visste t.ex. var kaffemaskinen var och vilka tider jag skulle undvika att gå dit för att inte fastna i den långa kön som bildas då och då. Jag visste vad alla lärare och fritidspedagoger på lågstadiet hette och det var väldigt enkelt att komma in bland kollegiet. Jag kände mig snabbt som en i gänget, en som blev lyssnad till på samma vis som alla andra. Det var oerhört skönt och tryggt.

En annan fördel med att känna kollegorna sedan tidigare var att det inte blev lika jobbigt att ställa frågor hela tiden. För det gör man. Jag lovar. Lärare är till exempel experter på förkortningar och ALM, APT, DLS och FAT slängs omkring på ett självklart vis. Som ny är det inte självklart. Mina kollegor har fortfarande överseende med att jag frågar saker hela tiden och det är en trygghet att jobba i en miljö där det är tillåtet. Det finns nämligen saker som de inte berättar om på lärarutbildningen. Att du kommer få uppskattningsvis 57 olika inloggningar till diverse plattformar, är en sådan. Att teknikstrul sker för alla lärare, framförallt när du som minst behöver det, en annan.

Men det finns även de där större, mer allvarliga sakerna. Som hur du rent känslomässigt hanterar en situation där du misstänker att ett barn far illa. Hur du förmedlar att en kollega har gått över gränsen. Hur du ska hantera missnöjda eller besvikna föräldrar. Hur du stöttar ett barn som bryter ihop. Hur du ska göra för att inte ta med dig jobbet hem.
Saker som du aldrig riktigt kan till fullo förstå förrän du befinner dig mitt i dem. Saker som tar lite längre tid att förklara, diskutera och fundera kring än vad förkortningen FAT står för.


För mig var det ovärderligt att ha en mentor. Min mentor var dessutom min gamla handledare så för oss föll det sig väldigt naturligt att bolla allt mellan himmel och jord. Med Lisa, som hon heter, kunde jag prata om allt från valet av mattebok till just de där tunga, allvarliga ämnena. Det var skönt.

Jag har haft tur när det gäller mina kollegor, jag har många som jag kan prata och diskutera med. Skillnaden mellan Lisa och de andra kollegorna var att jag visste att till Lisa kunde jag alltid gå. Jag visste att det var en del av hennes uppdrag att lyssna till mig, att ge mig råd. Jag visste att jag inte störde, att jag inte tog upp all hennes tid. Jag visste att hon ville vara min mentor, att hon liksom jag såg att det fanns ett värde i våra diskussioner och samtal.

Det borde vara en självklarhet för en skolledning att satsa på mentorerna. Genom att satsa på mentorer satsar de även på de nya lärarna! Alltför många nyexaminerade väljer bort läraryrket efter bara några år. Samtidigt väljer för få att söka sig till yrket från första början och även de mer rutinerade börjar se sig om efter andra yrken. Det har Sverige inte råd med. Alla borde få en lika bra och stabil väg in i läraryrket som jag. Det borde vara en självklarhet att tilldelas en mentor och att tid, för båda parter, avsätts till detta. För visst vill vi ha kvar våra nya lärare i yrket? Visst förtjänar våra barn lärare som getts maximala möjligheter att möta och undervisa dem?

Nå, tillbaka till början. Hur hanterade jag min första dag, då när jag stod där i det ganska tomma klassrummet och kände skräcken inför allvaret komma krypandes? Ja, ni har rätt. Jag gick naturligtvis och pratade med Lisa.

Ditte Karlsson
lärare i åk 3


Kommentera inlägget!

Med ett konto på lararforbundet.se kan du kommentera, spara och söka bland mer än 30 000 artikler. För alla lärare är lika viktiga - även de som inte är medlemmar i vårt fackförbund (ännu).

Bli medlem

eller logga in här