Detta är ett inlägg från Lärarstudentbloggen

Alliansen + Fp = ?

Alliansen bildades 2004 av de dåvarande partiledarna och har gett de borgerliga partierna väljarnas förtroende två gånger sedan dess. Sammanhållningen har varit en viktig del för trovärdigheten.

​Tina Acketoft släppte under gästtwittrandet för Lärarförbundet, i dag 10 september, bomben att Alliansens gemensamma valmanifest inte nödvändigtvis är den politik väljarna får efter valet. Detta trots att Alliansen gått ut med sitt gemensamma valmanifest.

Tina Acketoft släppte under gästtwittrandet för Lärarförbundet, i dag 10 september, bomben att Alliansens gemensamma valmanifest inte nödvändigtvis är den politik väljarna får efter valet. Detta trots att Alliansen gått ut med sitt gemensamma valmanifest, och i debatt efter debatt, likt i valen 2006 och 2010 använt det som symbol för sin egen sammanhållning och som vapen för att visa på splittring mellan oppositionspartierna.

Tina gav oss beskedet att Folkpartiets viktigaste skolfråga fortfarande är ett förstatligande av skolan. I dag sitter partiledaren Jan Björklund på utbildningsdepartementet och styr över skolan i Sverige, och Leif Lewins kommunaliseringsutredning från tidigare i år visade att staten aldrig tidigare har haft så många fingrar i godisskålen, men ändå är hans viktigaste valfråga en som inte ens finns med bland regeringens gemensamma vallöften.

Visst skulle detta kunna vara ett positivt besked för oss. Folkpartiet har också drivit karriärtjänster till förskolan, vilket inte fanns med i Alliansmanifestet. Kanske kan vi hoppas att Centerpartiet efter valet (om de går framåt, vilket dagens opinionsundersökning visar att de gör) kan förhandla bort ordningsbetygen - det borde ideologiskt inte vara en C-fråga.

Spurtar för övrigt Annie riktigt bra kanske hon blir större än Janne, och då lär för övrigt inget förstatligande komma på tal. Centerpartiet gillar nämligen olika, och tror på mer makt till professionen snarare än att centralisera allt till utbildningsministern. Tydliga ideologiska skiljelinjer mellan Sveriges två mest liberala partier.

Personligen tycker jag att blockpolitiken känns förlegad. Miljöpartiets närvaro i riksdagen och Fi:s eventuella intåg antyder att också väljarna är det - två partier som inte bygger på den traditionella klassanalysen utan som har ambitioner om att föra in nya dimensioner till politiken. Ändå borde strategerna på allianshögkvarteret vara i alla fall lite bekymrade över Folkpartiets mycket stora integritet i samarbetet - att inte samarbeta alls. Vad är egentligen de gemensamma löftena värda?

På vilka ska vi lärare rösta om vi vill se politiska förslag som ökar läraryrkets status, ger oss ökade marginaler att möta alla elever i undervisningen, och resurser att sätta in särskilt stöd där vi ser behoven?

Kanske får Sverige en förstatliganderegering bestående av Folkpartiet, Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ. *Just kiddin'.*

Tomas Selin
Ordförande Lärarförbundet Student