Detta är ett inlägg från Lärarstudentbloggen

Åk på kongress, du med!

Dessa lärarstudenter deltog på Lärarförbundets kongress 2018! Följer du med 2020?

Lärarförbundets kongress 2020 äger rum den 16–17 maj och är förbundets högsta beslutande organ. Lärarförbundet Student har fyra mandat vid kongressen och alla studerandemedlemmar är valbara och har nomineringsrätt.

Nu är dags att välja kongressombud!

Är du Lärarförbundet Students kommande kongressombud? Eller känner du någon som borde bli det? Då är det hög tid att nominera!

Förbundsstyrelserna i Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet har enhälligt fattat likalydande beslut om att lyfta frågan om en ny organisering av landets lärare. Därför kallar Lärarförbundet till kongress, och Lärarförbundet Student ska självklart vara med och besluta om förbundets framtid.

Vad ska jag skriva i min nominering?
För att nominera någon behöver du börja med att fråga om personen är intresserad av att bli kongressombud. Om så är fallet kan du börja skriva en nominering.
I en nominering ingår en kort introduktion där din kandidat beskrivs med namn, vid vilket lärosäte och vilken lärarutbildning hen läser. Fortsätt med en motivering till varför du anser att personen passar som kongressombud. Beskriv din kandidats egenskaper, kvaliteter och eventuella tidigare erfarenheter och vad du tror att hen kan bidra med. Du behöver också bifoga mejladress till den nominerade.

Vem kan nomineras och vem kan nominera?
Alla studerandemedlemmar kan både nomineras och nominera.

Kan jag nominera mer än en person?
Ja, såklart! Nominera alla du tycker skulle passa som kongressombud!

Till vem ska jag skicka min nominering?
Skicka din nominering till valberedningens mejladress valberedningen@student.lararforbundet.se senast den 27 februari 2020. Märk mejlet med “Nominering till kongressombud.”

Valberedningens förslag till kongressombud kommer att presenteras vid styrelsemötet den 27–29 mars. Det är sedan styrelsen, som är Lärarförbundet Students högsta beslutande organ, som gör det slutgiltiga valet av kongressombud.

Undrar du något?
Tveka inte på att skicka din fråga till oss på valberedningen@student.lararforbundet.se eller till styrelsen via student@lararforbundet.se.

Frågor & Svar