Här brister det! Mångfaldsperspektiv på lärarutbildningar

Som framtida lärare står vi upp för alla människors lika värde. Men vi kräver mer kunskap kring hur vi kan bemöta våra framtida elever som de fantastiska individer de är. Vi vill fira mångfalden i klassrummet istället för att vara rädd för den. Bild: Bernhard Wang

Lärarförbundet Student har under 2018 satt särskilt fokus på att mångfalds- och andraspråksperspektiv måste finnas med i alla lärarutbildningar. Vi har kartlagt hur de lärosäten som ger lärarutbildning inkluderar undervisning om mångfald, andraspråk och flerspråkighet, och resultatet är nedslående.

Var fjärde elev i grund- och gymnasieskola har utländsk bakgrund. Att språket är nyckeln till lärande har vi vetat sedan länge. Därför måste alla lärare kunna se språkets avgörande roll för lärandet, och ges verktyg för att utveckla alla barns och elevers språkförmåga. Om vi lärarstudenter ska kunna bli de skickliga lärare våra framtida elever förtjänar behöver vi lära oss hur vi blir språkutvecklare.

Därför har Lärarförbundet Student under 2018 satt särskilt fokus på att mångfalds- och andraspråksperspektiv måste finnas med i alla lärarutbildningar. Vi har kartlagt hur de lärosäten som ger lärarutbildning inkluderar undervisning om mångfald, andraspråk och flerspråkighet, och resultatet är nedslående. Endast vid två lärosäten förekommer dessa teman i utbildningsplanerna. Dessutom vet vi att nästan var tredje lärarstudent inte känner sig förberedd för att stötta flerspråkiga elever.

Att lärarutbildningarna i Sverige ofta saknar ett mångfalds- och flerspråkighetsperspektiv bekräftar en uppföljning av åtta lärarutbildningar som gjordes 2016 .[1] Uppföljningen visade på stor variation vad gäller om utbildningen bygger på de insikter som finns om språkets roll för lärande. Den visar att det förekommer allt från god insikt till inga inslag av språkligt tänkande eller insikter om dess roll. Det sistnämnda är under inga omständigheter acceptabelt.

Men det finns ljus i mörkret! Det finns exempel på lärosäten som har beslutat om lokala examensmål för att betona vikten av språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt ur både första- och andraspråksperspektiv. Samtidigt finns det oro. Många i lärarutbildningsvärlden som vi pratat med menar att det inte finns kompetens nog för att undervisa i de här frågorna. Som vi ser det är detta ytterligare en anledning till varför alla lärosäten måste prioritera frågan.

Alla lärosäten bör kunna garantera lärarstudenter en utbildning där perspektiv på mångfald, flerspråkighet och interkultur ingår. Vi menar att dessa områden måste ingå i alla utbildningsplaner för att vi ska stå väl rustade när vi går ut som yrkesverksamma lärare. Alla lärare måste också vara språkutvecklare.

[1] Norberg Brorsson, B. och Lainio, J. (2016).

Lärarstudentmötet närmar sig och you are invited!

"Lärarstudentmötet 2014 blev början på mitt Lärarförbundet Student-äventyr. Kanske LSM 2018 är början på ditt?" skriver Matilda Gustafsson.

Lärarstudentmötet 2018 närmar sig och DU är inbjuden! Ordförande Matilda berättar om varför du inte får missa årets lärarstudenthändelse. Anmäl dig asap!

Kära lärarstudent!

Jag har härmed den stora äran att bjuda in dig till årets lärarstudenthändelse. Du är välkommen till Lärarstudentmötet 2018!

Lärarstudentmötet träffas lärarstudenter från hela Sverige för att prata lärarutbildning, umgås och fatta beslut om vilken politik Lärarförbundet Student ska föra, och om vilka som ska representera organisationen. Just i år är det en extra spännande helg som väntar. Vi har en förändrad organisation som gör oss än starkare, och som gör din röst extra viktig. Vi formar framtidens lärarstudentorganisation! Varför? För att vi blivande lärare måste ha ett stort inflytande över våra utbildningar. Vi utgör framtiden i skolan, och vi måste bli lyssnade till!

Helgen kommer dessutom kantas av intressanta föreläsare, talare och inspirerande workshops!
Se till att attenda vårt facebook-evenemang för att inte missa någon information.

Är du inte tillräckligt erfaren för att åka på Lärarstudentmötet? Bullshit!

Jag själv deltog på mitt första Lärarstudentmöte med tre månaders lärarstudier i ryggen. Jag darrade lite i knäna på vägen dit, men aldrig, ALDRIG har jag ångrat att jag tog möjligheten att delta. Tack vare Lärarstudentmötet, och Lärarförbundet Student, har jag vunnit ett värdefullt lärarstudentnätverk som jag vet att jag kommer att ha nytta av under hela mitt liv.

Sverige står inför en enorm lärarbrist. 65 000 lärare beräknas saknas 2025. Det kommer att påverka oss, och vårt kommande yrkesliv. Jag vill därför uppmana dig som lärarstudent och blivande lärare: kräv de förutsättningar du behöver! Kräv den utbildning du har rätt till! Och sist men inte minst: organisera dig! Tillsammans är vi starkare.

Lärarstudentmötet 2014 blev början på mitt Lärarförbundet Student-äventyr.
Kanske LSM 2018 är början på ditt?
Vi ses där!

Läs mer här om hur du anmäler dig!

Lärarförbundet Student

Vad innebär ett styrelseuppdrag? David berättar!

Ett styrelseuppdrag bjuder på många händelserika stunder! Här är ett potpurri från våra sociala medier under Almedalsveckan.

Verksamhetsåret börjar leda mot sitt slut och Lärarstudent mötet står för dörren! I samband med det kan alla lärarstudenter nominera någon till Lärarförbundet Students nationella styrelse. Här kan du läsa om vad styrelseledamoten David tänker om sitt år i styrelsen.

Mitt första riktiga uppdrag inom styrelsen var att få representera Lärarförbundet Student under vår danska systerorganisations, PLS, årsmöte, vilket jag har skrivit om i ett tidigare blogginlägg. Jag kommer ihåg då hur blandade mina känslor var. Det var känslor av ansvarstagande och spänning inför alla de spännande mötena som skulle att ske. Jag fick lära känna engagerade människor från en annan organisation men också en annan kultur. Det engagemanget jag fick ta del av där stärkte mig i mitt fortsatta arbete.

Under våren i Umeå organiserade vi ett panelsamtal. Här fick jag verkligen känna på hur det känns att ha många bollar i luften och att få allt att fungera. Dels kontaktade jag de olika personerna som skulle delta men jag planerade också innehållet och allt det praktiska som hör till. Utfallet blev att forskare, politiker och studenter kunde mötas och diskutera lärarutbildning. Något som jag är mycket glad över att ha varit en del av!

Nästa externa uppdrag i styrelsen var att åka till Almedalsveckan. Det var första gången för mig. Här fick jag verkligen ta del av något nytt. Möten med människor som jag vanligtvis bara ser i andra sammanhang fick jag nu träffa i den här kontexten. Vi träffade till ministrar, politiker och andra viktiga personer, och det var en av mest spännande sakerna jag har gjort! Känslan av att träffa sådana människor i deras roll och bli lyssnad till är häftigt. Men det är faktiskt så: de vill lyssna till lärarstudenter, för de vet att vi är de framtida lärarna.

En styrelseledamots roll handlar dock inte enbart om att arbeta externt. Det handlar också om att arbeta internt. Som styrelseledamot har du en insyn i organisationen som andra studenter inte har. Därför är det viktigt att låta andra lärarstudenter ta del av arbetet. Därför har du också som ansvar att förklara varför olika beslut tas. Värt att nämna här också – är att du i din roll också är med om att ta beslut. Något som skiljer sig åt från att driva ett lokalt arbete – det är att jag måste tänka i ett nationellt perspektiv. Därför går det inte bara att ha sin utbildning i ryggen eller sin lokala ort. Det är viktigt att se till vad det är som gynnar organisationen och lärarstudenter i stort.

Det jag tar med mig av styrelsearbetet är att vissa typ av projekt har en början och ett slut men det har inte ett engagemang i en styrelse. Det är snarare något som fortgår hela tiden och tar vid av nästa styrelse som ska föra organisationen vidare. Med det hoppas jag att träffa er vid Lärarstudentmötet och att vi där får pratas vid.

Väl mött,
David Blank
styrelseledamot

Är du intresserad av ett styrelseuppdrag?
Eller känner du någon annan som kan passa?
Nominera NU! Läs mer om hur du gör här.

Förändringsarbetet har bara börjat

På kongressen var vår lilla, men ack så starka, delegation tydliga i vad framtidens lärare behöver.

Lärarförbundet har precis firat demokratin och hållit kongress i fyra dagar. Vad av alla beslut är viktigast för oss lärarstudenter? Besluten som påverkar oss blivande lärare, såklart! Läs mer vad de innebär enligt ordföringarna Matilda och Maria.

259 ombud satt förra veckan och gnuggade geniknölar och stötte idéer om hur Lärarförbundets framtid ska utstakas. Vi hade äran att vara där som representanter för Lärarförbundet Student, och var båda på vår första Lärarförbundet-kongress. Kanske glömmer man aldrig sitt livs första? Är det lite som första kyssen? Första ölen? Första godkända uppsatsen på universitetet? Det kanske kongressrävar kan svara på. Ett är säkert: vi glömmer inte känslan av att vara en del av en stor demokratisk process.

Oavsett hur vi minns kongressen om 20 år är det tydligt att vi förra veckan stakade ut en väg som kommer märkas av i Lärarförbundet under lång tid framöver. Kongressen hade modet att ta de beslut vi såg nödvändiga – de som kommer att gynna både nuvarande och framtida lärare. Framförallt var det tre beslut som var allra viktigast för oss.

• Lärarförbundet ska vara ett fackligt professionsförbund.
    Lärarförbundet ska vara det fackliga professionsförbundet för alla behöriga lärare. Vi kommer att kunna vara professionens röst och stå upp för alla lärares rätt till behöriga kollegor och alla obehörigas rätt till fortbildning. Varför är det så viktigt då? Läs Matildas krönikahär.

Och låt oss en gång för alla sluta upp med att använda begreppet ”obehöriga lärare”. Ingen pratar om ”obehöriga läkare”. Tillsammans måste vi stå upp för vår framtida profession! Alla vi som är medlemmar i Lärarförbundet Student vet att lärare inte är något man bara ”är”. Lärare är något vi blir. Just därför har vi valt att investera vår tid, energi och ekonomi i att plugga oss till examen, legitimation och yrkestitel. Det är en enorm lättnad och glädje att Lärarförbundet också så tydligt väljer att stå upp för just det.
  • Lärarförbundet Student är en del av Lärarförbundet och en prioriterad sådan.
    I stadgarna skrivs vår roll nu om. Vi är inte längre en ”förening” utan en ”del” av Lärarförbundet. Varför är det så viktigt då?

Därför att det markerar hur viktig vår roll är. Vi är inte bara en intresseförening som bjussar lärarstudenter på kaffe. Vi är en del av ett fackligt professionsförbund som driver de frågor som är viktiga för lärarstudenter. Vi driver på för att lärarutbildningarna ska följa tiden, utvecklas och prioriteras. Vi organiserar oss därför att vi ser att fackliga rättigheter inte är någon självklarhet.
  • En ny organisationsstruktur för Lärarförbundet Student
    Kongressen gav oss också en tydlig signal om att vår organisation måste stärkas. Därför fattade kongressen det historiska (!) beslutet att Lärarförbundet Student ska kunna ha en ordförande på heltid. Det var tredje gången den här frågan var uppe som förslag till kongressen, och ni vet vad man säger: tredje gången gillt! Från och med nu kommer vi ha helt andra förutsättningar att delta på den utbildningspolitiska arenan, och för att göra det vi gör bäst: skapa inflytande över vårt professionsformande. Kongressen visar på vikten av att vi lärarstudenter organiserar oss och har en stark röst i skoldebatten.

Vår organisation har fått en ny struktur som regleras i förbundets stadgar. Den innebär en starkare organisation. Nu är alla studerandemedlemmar valbara till våra nationella förtroendeposter, och alla studerandemedlemmar har möjlighet att skapa lokala styrelser. Det är viktigt, inte minst för vårt lokala arbete. För det är lokalt det händer! Det är just du som är lärarstudent i dag som vet vad som behöver förändras på just din utbildning. Därför är det viktigt att vi har en struktur som verkligen stöttar vårt lokala arbete.
    Läs mer om den nya strukturen här.

Kongressen har sagt sitt och stakat ut förbundets framtid.
Vi har tagit stora steg mot Lärarförbundet 2.0, och vi ser fram emot att vara med på resan! Förändringsarbetet har bara börjat.

Matilda Gustafsson & Maria Guthke
ordförande och vice ordförande

PS.
Ingenting av det här hade varit möjligt om vi inte haft generationer av kloka studenter som gått före oss. Några av er var på kongressen, nu i form av yrkesverksamma. Några av er följde kongressen på annat håll. Oavsett var ni var: det största av tack till er! Lärarförbundet Student hade inte varit den organisation vi är i dag utan ert engagemang och ert arbete.
Kärlek och respekt till er!

Det är dags för Lärarförbundet 2.0.

"Det är hög tid för oss att välja väg. Att välja att stå upp för allas vår rätt till behöriga kollegor. För den tillit vår profession förtjänar" skriver Matilda Gustafsson, ordförande för Lärarförbundet Student med anledning av den stundande kongressen i Lärarförbundet.

Lärarförbundets kongress stundar och organisationen står inför ett viktigt vägval. Läs vad Matilda Gustafsson, ordförande, skriver om obehöriga lärare, och om varför professionsfrågan är så viktig i framtidens lärarorganisation.

Väskor är packade och snart sitter kongressombud på tågsäten och flygstolar runtom i landet. Medan landskapet passerar utanför rutan befinner sig tankarna någonstans i gränslandet mellan beslutsvånda, förväntan och kreativitet.
Det är dags för Lärarförbundets kongress.

Står det extra mycket på spel till den här kongressen?
Det är svårt för mig att svara på, jag som aldrig varit på en kongress i Lärarförbundet förut. Tillsammans med många andra är jag kongressombud för första gången. Och jag ser min uppgift som självklar: att se till att framtidens lärares röster görs hörda. Det är vi som är studenter i dag som i morgon är Lärarförbundets yrkesverksamma medlemmar. Vi kommer utgöra basen i framtidens lärarorganisation.
Och just därför är den här kongressen lite extra viktig för oss.

För Lärarförbundet står inför ett vägval. Det gör alla organisationer och institutioner av och till.
Ska vi välja höger- eller vänstertrafik?
Ska vi slå ihop oss med de andra lärarorganisationerna?
Ska vi byta namn på vårt parti?

Nästan alltid är det förändring och utveckling som står mot ”så som det alltid varit”, fastän ”såsom det alltid har varit” inte egentligen känns särskilt dåligt. I alla fall inte tills man vänder och vrider lite på saken.

I dagarna står vår moderorganisation inför ett sånt där vattendelande vägval.
Och ja, vi har det ju bra som vi har det i Lärarförbundet. Men inte tillräckligt bra.
Vi har en medlemskår som vittnar om en bristande tillit från samhället.
Vi har en skola som präglas av lärarbrist.
Vi har begrepp som ”obehöriga lärare”.

Ingen pratar någonsin om huruvida obehöriga arkitekter borde få vara med i Sveriges Arkitekter, och under mina 28 år under solen har jag aldrig gått till vårdcentralen och träffat en obehörig läkare. Aldrig har jag mött en barnmorska som säger sig vara ”Jag är obehörig barnmorska men gör mitt bästa!”.
I andra yrkesgrupper existerar inte ”obehörig” framför yrkestiteln. Ingen ifrågasätter att titeln innebär ett långt professionsformande.

Annat är det med läraryrket. Här finns det kilar av misstro och det har det gått inflation i professionens begrepp. Den som är anställd som obehörig lärare kan göra anspråk på att faktiskt också ”vara lärare”, och det är inget konstigt att bekantskapskretsen på allvar frågar ”men varför går du en lärarutbildning? Kan man inte bara läsa ämnena, det räcker väl?”. Krönikörer kan på ledarplats i stora tidningar racka ner på vårt främsta professionsformande – lärarutbildningarna – till den grad att de antagna jämförs med ett gäng apor. Hur kan det ha blivit så?

Det är hög tid för oss att välja väg. Att välja att stå upp för allas vår rätt till behöriga kollegor. För vår rätt till rik fortbildning inom professionen. För den tillit vår profession förtjänar.
För att göra det på måste vi visa att vi menar allvar, och att vi tar vårt professionella ansvar: vi avgör vad som krävs för att vara en del av lärarprofessionen.

För mig är en sak glasklar: framtidens lärarorganisation är ett fackförbund som samlar ALLA lärare i ett förbund. Ett förbund som menar allvar med sin inre demokratiska process och som står för att vi har ett gemensamt professionskunnande, en gemensam bas, som vi delar oavsett om vi är förskollärare, kulturskollärare eller skolledare. Vi utgör gemensamt förutsättningar för samhällets kunskapsbyggande och det kräver en organisation som alltid kämpar för våra både fackliga och professionella intressen. Det kräver ett Lärarförbundet 2.0. Det kräver framtidens lärarorganisation.

I morgon öppnas kongressen och jag ser fram emot resan mot framtidens lärarförbund.

ordförande
Lärarförbundet Student
Följ med på min kongressresa via Twitter!

PS. Följ kongressen via livesändningar på Lärarkanalen, och via vår Twitter och Instagram.

Viktiga vägval för framtidens lärarorganisation

Styrelsen för Lärarförbundet Student ser fram emot kongressens vägval.

Lärarförbundets kongress närmar sig med stormsteg! Fyra kongressombud kommer att representera Lärarförbundet Student och säkra att framtidens lärare blir hörda. Läs mer om vilka frågor som är viktigast för oss lärarstudenter i förbundet!

Lärarförbundets förbundsstyrelse lägger fram förslag om förändrade skrivningar i stadgarna. Stadgarna är det dokument som styr Lärarförbundets uppbyggnad och verksamhet. Ett av förslagen innebär förändringar i vår organisationsstruktur, som vi tidigare skrivit om här. Förutom den förändringen finns det flera förslag som vi tycker är extra viktiga att hålla koll på.
Det är frågor som handlar om förutsättningarna för oss studenter i förbundet och om att Lärarförbundet ska bli ett professionsförbund.

Förslaget om att Lärarförbundet ska bli ett professionsförbund innebär att de som vill bli medlemmar i Lärarförbundet ska ha en relevant utbildning för sitt läraruppdrag. Som det är nu, kan alla som är anställda som lärare ansluta sig till Lärarförbundet. Vi vet ju dock att det krävs lite mer än så för att faktiskt VARA lärare. Nämligen en professionsutbildning på mellan tre till fem och ett halvt år. Det är ju därför vi utbildar oss till lärare!

Ur ett studentperspektiv är vägen mot att bli ett professionsförbund ett viktigt steg att ta. Vi som läser till lärare, studerar alltifrån tre till fem år och den kunskapen vi förvärvar under utbildningen är avgörande för vårt framtida yrkesutövande. Utbildningen utvecklar vår pedagogiska, didaktiska och akademiska kompetens och det möjliggör att vi kan möta varje barn och elev på ett professionellt sätt. Varje barn och elev har rätt till en behörig lärare, en rättighet vi aldrig kan kompromissa med. Vi som valt att investera tid, kraft och ekonomi i en lärarutbildning har gjort det därför att vi ser hur viktiga skickliga och kunniga lärare är för samhällsutvecklingen. Därför anser vi att förbundsstyrelsens förslag till kongressen handlar om att göra upp med vår identitet, och med vem som faktiskt ÄR lärare.

Lärare är en profession och att bli ett professionsförbund handlar om att samla alla lärare. Om vi vill vara en konstruktiv kraft i att skapa den bästa skolan för varje barn och elev är det viktigt att Lärarförbundet gör en gränsdragning för vilka det är som faktiskt ska bedriva undervisning. Det handlar om att vi måste markera mot krafter som vill undergräva vårt professionsbildande. Det finns inga genvägar till god utbildning – god utbildning kräver välutbildade lärare som har rätt förutsättningar för sitt uppdrag. Därför måste Lärarförbundet vara ett förbund som alltid står upp för lärares fackliga OCH professionella intressen. Vi måste värdera vår utbildning och den kompetens vi besitter. Endast då kommer samhället ge oss vår professionella frihet och den tillit vi förtjänar. Därför är det avgörande att kongressen antar förbundsstyrelsens förslag om att Lärarförbundet ska vara ett professionsförbund.

Den andra stadgeförändringen som berör lärarstudenter handlar om hur vi ska organisera oss i framtiden. Förändringen innebär ett ökat fokus på lokalt engagemang. Den nationella styrelsen kommer få större muskler genom att utvidgas från att vara fem personer till nio. De lokala kommittéerna kommer att istället bli lokala styrelser, vilket möjliggör att de inom sig kan utse förtroendeposter och skapa tydligare strukturer. Det tror vi kommer få underlätta för fler att engagera sig.

Kongressen kommer också ta beslut om budget. Ett av budgetförslagen från förbundsstyrelsen innebär att Lärarförbundet Student ska ha möjlighet att heltidsarvodera sin ordförande. Arvoderingen ska motsvara studiemedlet. Det här förslaget skulle innebära stora vinster för oss, och för Lärarförbundet som helhet. Lärarförbundet Student skulle stärkas och bli än mer trovärdig i den skolpolitiska debatten och i vår påverkan av landets lärarutbildningar.

Ett annat förändringsområde i budgeten som kommer att påverka studenter i Lärarförbundet är fördelningen av ekonomiska anslag. Förbundsstyrelsens förslag möjliggör en större frihet för oss studenter att göra de aktiviteter vi vet är bäst för studenterna på det lokala lärosätet. Det här är viktiga förändringar för Lärarförbundet Student. Det handlar om att vara nära varje medlem och att synliggöra Lärarförbundet Student. Det kommer göra att Lärarförbundet är det självklara valet under studietiden och när vi sen blir yrkesverksamma.

Lärarförbundet Students styrelse

​Nordisk gemenskap och framtidstro

Nordiska lärarstudenter unite!

Under gångna helgen har våra nationella representanter Gabriella och Maria varit i Köpenhamn på Nordiska Lärarorganisationers Samråds (NLS) studerandeforum. Läs här om deras äventyr!

Internationellt arbete är något Lärarförbundet värderar högt. En del i detta är nordiskt samarbete mellan lärarfackförbund. NLS samlar 17 lärarorganisationer och deras studerandeorganisationer samlas årligen till studerandeforum som är en arena för erfarenhetsutbyte och diskussion. I år fanns det representanter med från Finland, Norge, Island, Danmark och vi, från Sverige.

Studerandeforum har varit givande och fullt med intryck! Ett genomgående tema under konventet har varit vår studiemiljö. Av den anledningen har vi gjort studiebesök på två av Köpenhamns universitet, vilket varit mycket intressant, ögonöppnande och visat på just hur olika utformade universitet kan vara. Detta i sin tur har skapat tankar kring vilka konsekvenser olika miljöer kan leda till samt vad som är en god studiemiljö, vilket sedan varit grund för flera givande samtal. De olika erfarenhetsutbytena och reflektionerna har inspirerat och gett lust att jobba för alla studenters rätt till en god studiemiljö.

Helgens diskussioner med fokus på lärandemiljön kunde slutligen mynna ut i en resolution med lärarstudentorganisationernas samlade syn på förutsättningar för en god miljö. Resolutionen blev antagen av samtliga närvarande lärarorganisationer vilket innebär att vi alla kommer jobba för att dessa förutsättningar ska vara en självklarhet på våra respektive universitet i de olika nordiska länderna.

Andra inslag under helgen var också mycket inspirerande föreläsningar. Jan Hoby höll under lördagen ett föredrag om att skapa aktiva organisationer, där han underströk vikten i att utgå från varför när vi ska agera i dagens samhälle. Av Julien *** fick vi under söndagen inspiration till hur vi kan jobba för att fler flyktingar blir universitetsutbildade. Ytterligare programpunkter var diskussion om nedskärningar i utbildningar, målstyrning, samarbete med våra moderförbund och aktivism.

Under helgen har det varit påtagligt vilken glädje vi kan ha av ett gott samarbete med våra nordiska grannländer. Dels bidrar det till ett mycket värdefullt erfarenhetsutbyte där vi kan lära av varandra, men inte minst har det också visat på att vi är starkare tillsammans!

Maria Guthke
vice ordförande

Gabriella Johansson
ledamot i nationella studerandekommittén

LSM närmar sig: valberedningen har ordet

Valberedandet är i full gång! Är du vår nästa ordförande?

Nu är det är mindre än två månader kvar till Lärarstudentmötet 2018! Därför letar valberedningen just nu efter de mest lämpade kandidaterna för nästa års styrelse. Är du en av dem? Läs valberedningens ord om vad du behöver veta för att kandidera och nominera!

Hej kära lärarstudenter!

Oktober är här och nu är det mindre än två månader kvar till Lärarstudentmötet 2018!
Trots att det är mycket kvar att göra i år är det ändå dags att blicka framåt. Därför är det hög tid att börja fundera på vem eller vilka du vill ska leda Lärarförbundet Students arbete i nästa års styrelse.

Lärarförbundet Student är en politisk organisation och styrelsen leder organisationens arbete för att påverka lärarutbildningarna och nya lärares villkor i yrket till det bättre genom olika typer av påverkansarbete, debatter och stöttning av det som händer på det lokala planet. Styrelsen har kontakt med makthavare, representerar organisationen där lärarutbildning diskuteras och gör inlägg i den skolpolitiska debatten.

Hur väljs en styrelse?

På Lärarstudentmötet den 7-9 december kommer en ny styrelse bestående av en ordförande, en vice ordförande och sju ledamöter att väljas. För att underlätta den här processen kommer valberedningen inför mötet arbeta fram ett förslag på en sådan styrelse utifrån nomineringar som kommer in från er lärarstudenter. Alla studerandemedlemmar i Lärarförbundet Student kan både nominera och bli nominerade till en post i styrelsen. Lärarstudentmötet röstar sedan om huruvida valberedningens förslag på en ny styrelse bör antas eller om det finns andra förslag från delegater på mötet.

Vilka poster kan jag nominera till?

Styrelsen kommer att bestå av nio personer som ska arbeta tillsammans för att leda organisationen och genomföra de beslut som tas vid Lärarstudentmötet. För att göra det krävs en sammansättning av olika personer med blandade egenskaper och kvaliteter. Därför vill vi i valberedningen få in så många nomineringar som möjligt för att kunna föreslå en styrelse med bästa möjliga sammansättning. Till styrelsen väljs en ordförande, en vice ordförande och sju ytterligare ledamöter och du kan nominera personer till alla dessa poster.
Känner du en studerandemedlem som kan passa för uppdraget? Tveka inte på att nominera!

Utöver styrelsen skall det på mötet också väljas verksamhetsrevisorer och en ny valberedning inför nästa år. Verksamhetsrevisorerna är de personer som granskar och utvärderar arbetet i Lärarförbundet Student för att göra arbetet i organisationen så bra som möjligt. För verksamhetsrevisorerna kommer valberedningen att vilja ha in nomineringar för att kunna lägga fram förslag. Valberedningen nomineras istället alltid på mötet eftersom vi inte ska valbereda våra efterträdare.

Känner du någon eller några som du tror skulle passa i en av de ovan beskrivna posterna?
Så här gör du för att nominera!

Vad ska jag skriva i min nominering?

För att nominera någon behöver du börja med att fråga om personen är intresserad av den post du vill nominera hen till. Om så är fallet kan du börja skriva en nominering.

I en nominering ingår en kort introduktion där din kandidat beskrivs med namn, vilket universitet och vilken lärarutbildning hen läser och en kort sammanfattning av personens engagemang i Lärarförbundet Student. Du behöver också bifoga mejladress till den nominerade.

Fortsätt sedan med en motivering till varför du anser att personen passar för den förtroendepost som nomineringen gäller. Beskriv här din kandidats egenskaper, kvaliteter och erfarenheter och vad du tror att hen kan bidra med i just den rollen.

Kan jag nominera mer än en person?

Ja, såklart! Nominera alla du tycker skulle passa på en förtroendepost!

Till vem ska jag skicka min nominering?

Skicka din nominering till valberedningens mejladress valberedningen@student.lararforbundet.se.
Märk mejlet med “Nominering till ordförande/vice ordförande/styrelseledamot/verksamhetsrevisor.”
Nomineringarna behöver komma in senast den 9:e november 2018.
Läs mer här om vad som bör ingå i din nominering.

Valberedningens förslag till ny styrelse och verksamhetsrevisorer skickas ut tillsammans med handlingarna 23:e november 2018.

Undrar du något?

Tveka inte på att skicka din fråga till oss på valberedningen@student.lararforbundet.se eller till styrelsen via student@lararforbundet.se.

Här kan du läsa mer om Lärarstudentmötet och om vad som bör ingå i din nominering.

Vi i valberedningen ser fram emot att höra ifrån så många som möjligt!

Med peppande hälsningar,

Valberedningen

​​​Ett än starkare Lärarförbundet Student i sikte!

Matilda och Maria, presidiet i Lärarförbundet Student, har stora förhoppningar inför de föreslagna förändringarna. Tillsammans blir vi ett än starkare Lärarförbundet Student!

23-26 oktober håller Lärarförbundet sin kongress. Till kongressen har förbundsstyrelsen lagt fram ett förslag som förändrar Lärarförbundet Students organisationsstruktur i grunden. Lärarförbundet Students styrelse står bakom förbundsstyrelsens förslag. Läs mer om vad förslaget innebär för oss!

Förbundsstyrelsen föreslår att dagens nationella studerandekommitté ska ersättas av en nationell styrelse bestående av nio ledamöter. Även de lokala studerandekommittéerna ska ersättas av lokala styrelser, och därigenom få möjlighet att inom sig utse förtroendeposter. På det lokala planet innebär det formella förändringar som kommer underlätta för våra lokalt engagerade att skapa egna strukturer för engagemanget. På nationellt plan innebär förslaget en förändring i hur våra medlemmar representeras.

”Vad händer när den nationella studerandekommittén inte längre finns? Hur ska vi då kunna representeras?” kanske du tänker.
(Eller så vet du inte vad den nationella studerandekommittén är. Då kan du läsa mer här.)

Tanken med det här förslaget är att det ska stärka det lokala engagemanget, knyta det engagemanget till den nationella styrelsen och ge oss mer kraft att verka på det nationella planet genom en större, arbetande styrelse. Som styrelseledamöter kan vi se att en utökad styrelse skulle ge föreningen den skjuts som vi verkligen behöver. Då skulle vi ha än starkare krafter att, från nationellt håll, stötta den lokala verksamheten samtidigt som vi med stärkta muskler företräder våra medlemmars intressen.

Utvecklingen av en stärkt styrelse kommer, tillsammans med införandet av den nya rollen studentombud, innebära en möjlighet för oss att stärkas både lokalt och nationellt. Varje år ska dessutom den nationella styrelsen kalla till en gemensam konferens med alla de lokala studentombuden och representanter från de lokala styrelserna. På så sätt kommer vi fortsatt att säkra utbytet mellan lokalt organiserade studenter.

Detta är exakt vad vi behöver för att bli starkare och för att bli fler. Förslaget ger oss: tydliga strukturer och stärkta förutsättningar för lokalt påverkansarbete. Det ger oss än större möjligheter att göra det vi lärarstudenter gör bäst: påverka vår utbildning och förutsättningarna för vårt framtida yrke.

Ju fler vi är som väljer att engagera oss i Lärarförbundet Student, desto starkare står vi. Förbundsstyrelsens förslag är ett steg i riktning mot ett starkare Lärarförbundet Student och ett än mer enande Lärarförbundet som samlar hela professionen.

Vi ser med spänning fram emot framtidens lärarstudentorganisation!

ordförande

Maria Guthke
vice ordförande

Vet du verkligen vilken examen du får, lilla vän?

Som lärarstudent tror man att man vet vad lärarutbildningsvägen leder till. Men gör man verkligen det?

En av Lärarförbundet Students viktigaste frågor handlar om att samma lärarutbildning ska leda till samma typ av examina. Vad betyder egentligen det? Vet du vilka examina som utfärdas på din lärarutbildning?

Alla lärarutbildningar leder till någon typ av lärarexamen. Det vet de flesta som ger sig in på en lärarutbildning. Vad många inte vet är däremot att vissa lärarutbildningar också kan leda till en s.k. generell examen. Alltså en kandidat-, magister- eller masterexamen. Problemet är att det inte finns någon överblick över vilka utbildningar som leder till vad. Därför är det viktigt att ALLA studenter undersöker vilka examina som utfärdas på just deras utbildning.

De lärarexamen som utfärdas efter genomgången lärarutbildning är:

• Förskollärare - Förskollärarexamen (på grundnivå)
  • Lärare med inriktning mot fritidshem – grundlärarexamen (på grundnivå)
  • Lärare F-3 – grundlärarexamen (på avancerad nivå)
  • Lärare 4-6 – grundlärarexamen (på avancerad nivå)
  • Ämneslärare 7-9 – ämneslärarexamen (på avancerad nivå)
  • Ämneslärare gymnasiet – ämneslärarexamen (på avancerad nivå)

Men vid vissa lärosäten kan du alltså också få en generell examen. Den kan vara i form av en kandidatexamen i didaktik/förskoledidaktik, magister- eller masterexamen i didaktik och en kandidatexamen i något av dina ämnen. Det låter som viktig information att ha va?

Exakt samma antal poäng, på exakt samma akademiska nivå kan alltså leda till helt olika examina. En ämneslärarstudent vid ett universitet får ut en ämneslärarexamen, medan en student som läser exakt samma ämneskombination vid ett annat universitet dessutom får ut en kandidatexamen i något av sina ämnen. Har studenten tur visste studenten vad som gällde när hen gick in på utbildningen. Men alldeles för många har inte koll på vad som utfärdas innan de går in på utbildningen.

Universitet och högskolor har dålig översikt

Att studenter inte har koll kan inte skyllas på studenterna själva! Universiteten och högskolorna har själva så dålig översikt över sitt eget utfärdande att de ofta inte kan svara på frågan om vilka examina som utfärdas hos just dem. Den osäkerheten kan vi inte acceptera. Självklart ska det här vara lättillgänglig information som ges till alla studenter.

Och varför spelar det här roll då?

En lärarexamen är ju en finfin examen som leder till ett fantastiskt yrke!
Så är det såklart. Och en lärarexamen är självklart målet med våra studier vid en lärarutbildning och det är den som gör oss till behöriga lärare. Men inkonsekvensen i vilka examina som utfärdas innebär att vi, när vi är färdiga lärare, har helt olika möjligheter att fördjupa oss i våra ämnen och vår profession. Det kan i förlängningen också undergräva lärarutbildningarnas status. För vem vill gå en utbildning där det är godtyckligt vilka examina man får?

Du som är lärarstudent – visste du om det här?

Om inte är det hög tid att göra något åt de här bristerna! I Lärarförbundet Student arbetar vi tillsammans för att uppmärksamma frågan och för att göra studenter medvetna om deras olika möjligheter. Tillsammans kan vi förändra det här!

Hör av dig till oss: student@lararforbundet.se om du vill vara med och förändra!

Vi vill att:

• Samma lärarutbildning ska leda till samma examen.

• Att alla lärarutbildningar ska leda till examen på avancerad nivå.

Vill du ta reda på vilken examina som utfärdas på din utbildning?

• Ta kontakt med studievägledningen på ditt lärosäte. Ge inte upp förrän de faktiskt gett dig ett konkret svar. Be gärna om att få svaret skrivet till dig i ett mail, så att du faktiskt har det på pränt. Be också om en bakgrund till varför de examina som utfärdas beslutats utfärdas.
  • Gör gemensam sak med dina medstudenter! Genom Lärarförbundet Student kan ni gå samman och ställa krav på ert lärosäte/institution.
  • Se till att ALLA lärarstudenter ställer de här frågorna till ansvariga på institutioner, vägledningar och lärosäten.