Lärarförbundet Kontakt har helgstängt över påsken, från torsdag 9 april kl. 12.00 (medlemsservice stängt från onsdag 8 april kl 17) och öppnar åter tisdag 14 april kl. 8.00. →

Detta är ett inlägg från Lärarförbundets utredarblogg

Förskolans utemiljö – 10 kvadratmeter per barn räcker inte!

Arbetsmiljöexpert Hans Flygare bloggar om bristen på förskolegårdar på många av landets förskolor.

Sveriges folkmängd växer och urbaniseringen bara fortsätter. Stadens attraktivitet med allt utbud och möjligheter till arbete lockar – många vill bo på samma ställen. Behov av bostäder och förskoleplatser ökar samtidigt som mark och bostadspriser rusat i höjden. I detta läge är det lockande för kommunala planerare och bostadsbolag att snåla in på utemiljön när nya förskolor planeras och byggs. Ytan blir mindre och miljön alltmer konstgjord och tillrättalagd. Det planeras in förskolor där barnen hänvisas till trånga innergårdar och ibland till och med uppe på tak. Boverket har icke bindande riktlinjer på 40 kvadratmeter per barn. I Stockholm ligger ytan per barn på under 10 kvadratmeter i nybyggda områden.

Barn behöver luft, ljus och skuggande träd. Barn behöver kunna springa klättra och krypa för att utveckla sin motorik. Barn som har möjlighet till fri lek ute i en kreativ spännande miljö visar också på en bättre hälsa och minskade koncentrationsproblem. Det visar inte minst forskningsresultat från bland annat Karolinska institutet.

Boverkets riktlinjer finns men följs inte. Det är inte rimligt. Det skapar en ohållbar situation för både barn och lärare i förskolan. Även andra aktörer såsom Gruppen för barns utemiljöer i Stockholm, BUMS, ser denna orimliga situation.

Barn måste få kosta och i det här fallet är det väl investerade kostnader för en bättre framtid.

Kommentera inlägget!