Detta är ett inlägg från Lärarförbundets utredarblogg

Föräldrar vill förbjuda vinster i skolan

En stor majoritet av föräldrarna anser att man inte ska kunan göra vinst på skolverksamhet. Det gäller även de föräldrar som har barn i en fristående skola.

En stor majoritet av föräldrarna anser att förslaget "Vinstutdelning ska inte tillåtas i offentlig finansierad skola." är ett bra eller mycket bra förslag. Det gäller oberoende av partipreferens och om man har barn i friskola eller inte.

Lärarförbundet har med hjälp av Kantar Sifo frågat föräldrar vad de anser om påståendet "Vinstutdelning ska inte tillåtas i offentlig finansierad skola." En stor majoritet anser att det är ett bra eller mycket bra förslag. Föräldrarna vill alltså fasa ut vinsterna från skolan.

Även mer hälften av föräldrarna som har barn i fristående skola tycker det är ett mycket bra eller bra förslag. I den gruppen är dock både de som anser det är ett dåligt förslag eller svarar vet ej något större än bland de föräldrar som inte har barn i fristående skola.

För samtliga politiska partier gäller att de som anser det är ett bra eller mycket bra förslag att förbjuda vinstutdelning är fler än de som anser det är ett dåligt. Som väntat är det övervikten mot vinster starkare hos partierna längre till vänster på skalan. Men även hos sympatisörer till Centerpartiet och Sverigedemokraterna är det mer än varannan föräldrar som vill förbjuda vinstutdelning.

Du kan läsa mer om undersökningen i bilagan till höger.

Frågor & Svar