Detta är ett inlägg från Lärarförbundets utredarblogg

Bättre arbetsmiljö i skolan och ett jämställt arbetsliv minskar deltidsarbetet.

Med tanke på den stora lärarbristen behöver vi ändra villkoren så att fler kan jobba heltid. Den totala tjänstgöringsgraden för lärare i grundskolan är 87 procent, vilket innebär att motsvarande 10 000 lärare skulle kunna tillkomma om förutsättningar för heltid var de rätta

En ofta förbisedd effekt av alltför hög arbetsbelastning kan vara att den anställde går ner i (betald) arbetstid för att orka och hinna med. En internationell studie visar att det är färre lärare i Sverige som jobbar heltid jämfört med ett internationellt genomsnitt (78 procent jämfört med 82 procent). Det kan vara ett tecken på att svenska lärare tvingas använda deltid som en utväg för att minska sin arbetsbelastning i större utsträckning än lärare i andra länder. Arbetsbelastningen är den vanligaste orsaken till deltid bland lärarna i i Lärarförbundets undersökning som genomfördes 2016, medan det för arbetsmarknaden totalt är den femte vanligaste anledningen. Hela 31 procent av lärarna svarade att det är på grund av den höga arbetsbelastningen de arbetar deltid. Det är till och med ett vanligare svar än ansvar för barn eller anhöriga. En uppskattning är att omkring 5 000 grundskollärare arbetar deltid på grund av arbetsbelastningen. Genom satsningar på en bättre arbetssituation skulle åtskilliga lärartimmar kunna komma tillbaka till skolan. Det här är givetvis en optimistisk siffra för vi vet att många i välfärdsyrken, och säkert också lärare, har ett så stort pensum att det inte går att klara av under en heltid. Lösningen för en del blir då att gå ner på deltid för att i praktiken kunna jobba heltid men inte mer än så. Det är en orimlig lösning som enbart kan motverkas genom att minska lärares arbetsbelastning.

Många jobbar också deltid under småbarnsåren, särskilt kvinnor. Sex av tio kvinnor som är medlemmar i ett TCO-förbund upplever att det är svårt att jobba heltid och samtidigt få ihop ”livspusslet”. Ett sätt att göra det enklare att få ihop livspusslet under småbarnsåren är att arbetsdelningen i hemmet blir mer jämställd. Idag är det tre gånger vanligare bland tjänstemän att kvinnor jobbar deltid än att män gör det. En aspekt vi vet påverkar deltid under småbarnsåren är hur fördelningen av föräldraledigheten mellan mamman och pappan såg ut. Det är därför Lärarförbundet tillsammans med TCO driver på för en mer jämställd föräldraförsäkring, tex genom fler öronmärkta månader.

Kommentera inlägget!