Detta är ett inlägg från Lärarförbundets utredarblogg

Alla nyexaminerade lärare har rätt till en introduktionsperiod

Det är nu klarlagt att nyexaminerade lärare har rätt till en introduktionsperiod av högkvalitet. En introduktionsperiod är en central fas i en lärarkarriär, både för att den fungerar som en övergång mellan utbildning och yrke, men också för att den kan adressera frågeställningar som inte kommer upp

Internationellt beskrivs lärarutbildning ofta som ”initial teacher education”, vilket tydliggör behovet av det som kommer efter – en introduktion och sen även en kontinuerlig kompetensutveckling. Lärarutbildningen är det som sätter grunden för yrkeslivet, men forskning och beprövad erfarenhet visar att introduktionen har en avgörande roll för huruvida en ny lärare stannar i yrket eller inte.

Ur ett lärarutbildningsperspektiv är introduktionsperioden också viktig. Det finns väsentliga delar av läraryrket som att svåra att tillgodogöra sig under utbildningen men som går att adressera under en introduktion. En lärarutbildning, även de verksamhetsförlagda delarna (VFU), måste alltid relateras till de examensmål som är fastställda i högskolelagen. En introduktion blir en möjlighet att ta till sig de kollegiala koderna och de andra delar som är svåra att leva sig in i innan det blir skarpt läge, ett typexempel brukar vara föräldrakontakter.

Sedan införandet av lärarlegitimation har introduktionen av nya lärare reglerats i lagstiftning. Kravet på genomförd introduktionsperiod för att erhålla lärarlegitimation togs bort 2014. Den förändringen bidrog till en osäkerhet om vad som gäller, både hos huvudmän och hos nyexaminerade lärare. Som lagen är skriven är det nämligen inte självklart att nyexaminerade lärare är garanterade en introduktionsperiod på sin första anställning. Det har inneburit att för få har fått en introduktionsperiod.

Lärarförbundet har tillsammans med LR och SKL partsgemensamt belyst introduktionsperioden. Den allra viktigaste slutsatsen är att vi är överens om att nyexaminerade lärarstudenter ska få en vettig introduktionsperiod. Arbetsgivaren ska se till att den tillhandahålls. Det innebär också att arbetsgivaren måste ge förutsättningar för mentorerna (de erfarna lärare som ska handleda den nyexaminerade läraren) att få en mentorsutbildning och också kunna genomföra sitt uppdrag inom ramen för sin vanliga arbetstid.

Lärarstudenter – kräv er rätt till introduktionsperiod! Uppmärksamma gärna skolorna på detta redan under VFU.

Lärare – anmäl er som mentorer, och se till att få gå ett mentorsprogram! Handledande av nyexaminerad lärare är nödvändigt för professionen, men ger också tillbaka mycket. Den nybakade läraren saknar erfarenhet men har nyligen fyllts av den färskaste forskningen.

Lärosäten – återstarta eller bygg upp nya mentorsprogram! Behovet kommer att bli stort.

Kommentera inlägget!