17:30-21:00 ikväll har vi tekniskt underhåll som påverkar inträde, utträde, mina uppgifter, och ombudssida.

Detta är ett inlägg från Ordförandebloggen: Johanna Jaara Åstrand

Vi efterlyser ett gymnasielöfte!

Vår nya enkät bland 700 medlemmar som är lärare i gymnasieskolan visar att många gymnasielärare i grunden trivs med sitt arbete. Arbetet med eleverna och undervisningen känns meningsfullt.

Men vår undersökning visar också att arbetsbelastningen och stressen fortsätter att öka. Högst på listan över vad som behöver minska står administrationen.

Eleverna blir fler och många gymnasielärare jobbar på skolor som tagit emot nyanlända elever det senaste året. 1 av 3 lärare uppger att förutsättningarna för mottagandet inte varit de bästa. Samtidigt uppger 1 av 5 gymnasielärare att de under förra läsåret behövt sätta betyg åt obehöriga kollegor. När lärarbristen slår igenom på landets gymnasieskolor hotar det kvaliteten.

Körkortet till arbetsmarknaden är en gymnasieexamen, och den går många miste om. Vi vill att politikerna ska höja ambitionerna och avge ett gymnasielöfte: Alla, oavsett var man är född, ska få de möjligheter som en avklarad gymnasieutbildning ger. Nyckeln är att ge lärarna i hela utbildningssystemet de allra bästa förutsättningarna.

Det handlar om satsningar på specialpedagoger , och modersmålslärare. Och framför allt: Sverige behöver fler lärare.Yrket måste bli mer attraktivt både för den som är lärare idag och den som funderar på att bli det. Minskad arbetsbelastning tillsammans med höjda löner är helt avgörande.

De förutsättningar elever och lärare får idag avgör hur långt Sverige kan nå imorgon. Därför borde varje politiker ställa sig bakom gymnasielöftet

Kommentera inlägget!

Frågor & Svar